Agfa Graphics podsumowuje World Publishing Expo: nowe i udoskonalone rozwiązania dla branż medialnej i prasowej

Tegoroczne targi World Publishing Expo stały się dla firmy Agfa Graphics okazją do zaprezentowania licznych premier oraz udoskonaleń w jej rozwiązaniach, dedykowanych dla szeroko rozumianych branż medialnej i prasowej. Znalazły się wśród nich z jednej strony – system workflow, materiały eksploatacyjne oraz urządzenia przeznaczone do produkcji tradycyjnych, drukowanych gazet, z drugiej zaś – kolejna wersja działającego „w chmurze” oprogramowania do produkcji treści cyfrowych, dedykowanych na różnego rodzaju platformy mobilne, m.in. tablety i smartfony.

Nowej generacji bezchemiczna płyta fotopolimerowa N95-VCF
Jedną z najważniejszych nowości, zaprezentowanych przez Agfa Graphics na World Publishing Expo 2015, była nowej generacji bezchemiczna płyta N95-VCF, przeznaczona do naświetlania w gazetowych systemach CtP, wyposażonych w technologię lasera fioletowego. W porównaniu do swojej poprzedniczki, oferuje ona jeszcze wyższą odporność podczas użytkowania w maszynie drukującej, pozwalając na realizację znacznie większych nakładów, nawet do 300 tys. egzemplarzy. Płyta jest kompatybilna z farbami UV, co oznacza większą elastyczność jej zastosowań, uwzględniających m.in. wyroby półakcydensowe i specjalne. Wysoki poziom jej kontrastu zwiększa dokładność inspekcji oraz optycznej oceny płyty, a co za tym idzie – redukuje ryzyko popełnienia błędu przy zakładaniu właściwej formy drukowej na maszynę. Po wyczyszczeniu w dedykowanym urządzeniu, powstaje gotowa forma drukowa – odporna na światło dzienne, jak również na zadrapania.
„Warto dodać, że wprowadzona przez nas na rynek w 2007 roku technologia gazetowych płyt bezchemicznych znajduje obecnie zastosowanie u ponad 70% użytkowników naszych rozwiązań CtP, działających na rynku prasowym – mówi Stefan Piotrowski. – W przypadku firm z Polski jej udział w produkcji realizowanej z udziałem systemów CtP marki Agfa Graphics wynosi 90%. Prawdziwym przełomem była płyta N94-VCF, która pojawiła się w sprzedaży przed czterema laty. Model N95-VCF to jej udoskonalony następca, który będzie przez nas sukcesywnie wdrażany po komercyjnej premierze, planowanej na pierwszą połowę przyszłego roku”.
Zdaniem producenta, w porównaniu z konwencjonalnymi płytami fotopolimerowymi, jak również z innymi technologiami wytwarzania form drukowych, płyty bezchemiczne oferują szereg niepodważalnych zalet. Wyeliminowanie niedogodności charakterystycznych dla tradycyjnego wywoływania spowodowało, że produkcja jest bardziej stabilna i dużo prostsza. Jak podkreśla Agfa Graphics, wdrożenie płyty nie wymaga jakichkolwiek modyfikacji istniejącej naświetlarki CtP, urządzenia czyszcząco-gumującego (w którym następuje jej finalna obróbka) czy też maszyny drukującej.

Attiro VHS – nowa koncepcja obróbki płyt bezchemicznych

Stefan Piotrowski

Stefan Piotrowski, odpowiedzialny w polskim oddziale Agfa Graphics za segment prasowy, przy systemie obróbki płyt gazetowych – Attiro VHS

Jednocześnie z wprowadzeniem nowej płyty, na rynku pojawiła się także kolejna wersja rozwiązania do jej obróbki – Attiro VHS, które prezentowane było na stoisku targowym Agfa Graphics. Ten zestaw – zdaniem producenta – gwarantuje optymalne parametry produkcyjne, uzyskiwane m.in. dzięki tzw. kaskadowej budowie urządzenia: minimalne zużycie roztworu gumującego przy maksymalnym efekcie końcowym oraz konieczność konserwacji dopiero po przejściu ok. 8 tys. m2 płyt.
W porównaniu z wcześniejszym modelem, który miał swoją rynkową premierę na ubiegłorocznych targach World Publishing Expo w Amsterdamie, system Attiro VHS oferuje większą prędkość, co czyni go kompatybilnym z najszybszymi naświetlarkami gazetowymi na rynku, obsługującymi do 400 płyt/h (np. Agfa Advantage N-TR VHS). Rozwiązanie to jest dedykowane na rynek produkcji wysokonakładowej, dla drukarń wykorzystujących duże ilości płyt i oczekujących maksymalnej wydajności.
Jak zapewnia Agfa Graphics, zastosowana tu koncepcja kaskadowa znacząco obniża ilość zużywanego roztworu gumującego. W urządzeniu zastosowano bowiem trzy sekcje. Skoncentrowany roztwór trafia – dzięki odpowiedniej budowie maszyny – z sekcji trzeciej do drugiej, a stamtąd do pierwszej. W efekcie jest on wykorzystywany aż trzykrotnie. Poza redukcją zużycia roztworu, takie rozwiązanie zwiększa żywotność stosowanych materiałów, co oznacza konieczność rzadszej konserwacji i czyszczenia całego systemu, a cały proces staje się bardziej przyjazny dla środowiska.

Kolejne udoskonalenia w gazetowych naświetlarkach CtP
Na targach w Hamburgu firma Agfa Graphics zaprezentowała dwie nowe opcje stworzone z myślą o urządzeniach z serii Advantage N-TR i Advantage N-DL, zwiększające ich wydajność i bezobsługowe działanie. W przypadku modeli Advantage N-DL i N-TR (o wydajności do 300 płyt/h) nowa konfiguracja podajnika FlexTray pozwala na załadowanie do 1500 standardowych płyt w tym samym formacie.  W naświetlarkach Advantage N-TR HS i niedawno wprowadzonej na rynek wersji VHS (o prędkościach – odpowiednio – 350 i 400 płyt/h) ten sam podajnik może zostać wzbogacony o dodatkowy, obsługujący 100 płyt standardowych bądź panoramicznych. W efekcie całkowita pojemność takiego rozwiązania wzrasta do 1600 płyt.
Zdaniem producenta korzyści wynikające z nowych opcji są jednoznaczne: dłuższa, nieprzerwana produkcja, mniej przestojów maszyn wynikających z konieczności załadowania kolejnych płyt, a w efekcie – bardziej proekologiczny charakter pracy całego działu prepress.
Udoskonalenia w systemie produkcyjnym Arkitex
Targi World Publishing Expo 2015 przyniosły szereg nowych funkcji i udoskonaleń w sztandarowym produkcie Agfa Graphics z obszaru workflow sterującego produkcją gazetową – systemie Arkitex. Jego zintegrowany interfejs sprawia, że wszystkie działy drukarni są na bieżąco informowane o realizowanych operacjach i ich statusie. System bazuje na języku HTML5, co zapewnia dostęp do niego (jak również pełną kontrolę) z każdego komputera, wyposażonego w dowolną przeglądarkę internetową. W efekcie jest on przyjazny w użytkowaniu także dla mniej doświadczonych operatorów.
Jedną z nowo wprowadzonych w systemie Arkitex opcji jest bazujące na sieci narzędzie planowania, które w założeniu ma być wszechstronne i intuicyjne w użyciu. Modyfikacje systemu znalazły uznanie w oczach jego użytkowników. Jeden z nich – Maik Hosink z niemieckiego wydawnictwa Grafschafter Nachrichten, mówi: „Arkitex Production to bardzo stabilne rozwiązanie. Zwykły login użytkownika pozwala na uzyskanie dostępu do jego pełnej funkcjonalności. Funkcje Flipbook View oraz podgląd obrazu w pełniej rozdzielczości zwiększają wydajność i niezawodność realizowanej produkcji. Nas szczególnie cieszy możliwość uzyskania podglądu zarówno pojedynczych stron, jak i całych arkuszy. Niezwykle pomocna jest też opcja ponownego przesyłania parametrów stref farbowych”.
Wśród nowych opcji, promowanych na targach przez Agfa Graphics, znalazły się także m.in. możliwość dostosowywania pozycji obrazu w istniejącym szablonie w trybie on-the-fly oraz Press Knowledge, pozwalająca operatorowi na kontrolę procesu drukowania z poziomu interfejsu Arkitex.
Uzupełnieniem systemu Arkitex Production jest Arkitex Enhance – zestaw narzędzi i opcji zwiększających jakość, poprawiających kontrolę kosztów oraz podnoszących wydajność realizowanych działań. Wśród nich znajdują się m.in. moduły: IntelliTune –do obróbki i optymalizacji zdjęć oraz OptiInk – pozwalający zredukować zużycie farby do minimum. Na targach World Publishing Expo pokazane zostały ich nowe, udoskonalone wersje. Inne istotne elementy pakietu Arkitex Enhance to Veripress – moduł umożliwiający soft proofing z poziomu konsoli operatora oraz Sublima – raster zapewniający uzyskanie czystych i ostrych obrazów. Nowością jest OptiColor Server, dostarczający „inteligentnej” i zautomatyzowanej transformacji barwnej pomiędzy różnymi standardami drukowania.
Barry Landsberg, menedżer marketingu ds. systemu Arkitex, mówi: „Nowej generacji wydawnictwa gazetowe oczekują nowej generacji oprogramowania prepress. Arkitex wychodzi naprzeciw tym potrzebom, oferując wyższą ekonomikę działania, właściwą jakość i przesunięte w czasie deadline’y. Dla wielu klientów drukowana gazeta wciąż stanowi oczywiste i najbardziej niezawodne źródło pozyskiwania informacji i docierania z reklamami do odbiorców. Arkitex Production to gwarancja zachowania konkurencyjności i skuteczniejszego odpowiadania na potrzeby współczesnych czytelników i reklamodawców”.

Eversify – większa automatyzacja w produkcji elektronicznych wydań
Podczas targów World Publishing Expo 2015 firma Agfa Graphics zaprezentowała także szereg nowych rozwiązań i funkcji stworzonych z myślą o Eversify – jej rozwiązaniu przeznaczonym do tworzenia elektronicznych publikacji, dedykowanych na różne platformy przenośne i stacjonarne. Mają one zwiększyć funkcjonalność tego oprogramowania, zarówno z punktu widzenia wydawcy, jak i czytelnika.
Zdaniem Agfa Graphics, w porównaniu z tradycyjnymi, drukowanymi wydaniami publikacje mobilne odróżnia raczej sposób użytkowania oferowanych przez nie treści, niż sama zawartość. Stąd też kluczem do sukcesu wdrażających tego typu rozwiązania wydawców jest nie tylko zdefiniowanie, jak ma wyglądać dana publikacja, ale też stworzenie z myślą o niej całego modelu biznesowego. Uwaga ta dotyczy zwłaszcza mobilnych treści redakcyjnych i reklamowych.
Jeff Cord, menedżer marketingu ds. Eversify w firmie Agfa Graphics, tłumaczy: „Z jednej strony mamy do czynienia z oczekiwaniami odbiorców względem tego, w jaki sposób chcieliby czytać publikacje mobilne i na jakich urządzeniach. Z drugiej zaś – wydawcy oczekują sprawnej integracji rozwiązań mobilnych w ramach swojej kompleksowej oferty. Eversify wychodzi naprzeciw potrzebom jednych i drugich, zapewniając automatyzację w ramach całego wydawniczego cyklu workflow. Wydawcy uzyskują dzięki niemu kontrolę nad procesem zarządzania treścią redakcyjną, w tym śledzenie statusów. Z kolei integracja działających w trybie online serwerów reklamowych oznacza możliwość dalszego rozwijania cyfrowego biznesu wydawniczego”.
Wspomniane serwery umożliwiają implementowanie reklam, w tym również w pełni interaktywnych ogłoszeń stworzonych w języku HTML, w czasie rzeczywistym. To zwiększa atrakcyjność całej zawartości danej publikacji, czyniąc ją bardziej dynamiczną i wszechstronną.

Stefan Piotrowski podsumowuje: „Jak widać, nasza oferta dla szeroko rozumianego świata medialnego i wydawniczego jest z roku na rok coraz bardziej wszechstronna i zróżnicowana. Cieszymy się, że nasze stoisko było przez całe targi pełne klientów, wśród których znaleźli się także przedstawiciele wydawców i drukarń prasowych z Polski. Mamy nadzieję, że już wkrótce część z prezentowanych w Hamburgu rozwiązań zostanie zaimplementowana w naszych rodzimych przedsiębiorstwach”.