Ponad sto osób, przede wszystkim przedstawiciele naświetlarni CtP, drukarń offsetowych i wielkoformatowych wzięło udział w 15. Ogólnopolskiej Konferencji Użytkowników Systemów Apogee i Asanti. Spotkanie, zorganizowane przez firmę Agfa Graphics, odbywało się w dniach 20—21 października w Warszawie, w hotelu Warsaw Plaza. Najważniejszym wydarzeniem była obszerna prezentacja nowych funkcji i opcji kolejnych wersji obu flagowych programów, którym poświęcona była konferencja – Apogee 9.0 i Asanti 2.0. Nie zabrakło także rozmów z użytkownikami tych systemów oraz sesji warsztatowych, na których szczegółowo omawiane były ich aspekty praktyczne.
Już po raz trzeci doroczne spotkanie Agfa Graphics, organizowane z myślą o polskich użytkownikach jej rozwiązań software’owych, skierowane było nie tylko do klientów z sektora cyfrowego prepressu, ale też do firm bazujących w swojej działalności na przemysłowym druku inkjetowym. Stąd też jego formuła uwzględniała nowości, jakie pojawiły się w najnowszych wersjach systemów workflow, dedykowanych obu grupom odbiorców. Założeniom przyjętym przez organizatorów sprzyjała też postępująca integracja poszczególnych modułów i funkcjonalności Apogee i Asanti.
Konferencję oficjalnie otworzył Michał Śliz – dyrektor zarządzający polskiego oddziału Agfa Graphics – który podkreślił, że w spotkaniu (poza obecnymi klientami) biorą też udział przyszli użytkownicy jej rozwiązań. Wieloletnie związki części z obecnych na sali osób z systemem Apogee zostały podkreślone poprzez wręczenie tytułów „Ambasadora Apogee”. Otrzymali je: Mirka Zawilińska (Eurodruk Poznań), Monika Denisiuk (Experci), Piotr Żółtak (Partners Studio), Tomasz Mitura (Edica), Janusz Wójcikiewicz (Grafix Centrum Poligrafii) oraz Dariusz Szlauderbach (LCL Dystrybucja).
Nowości w systemach Apogee Prepress 9.0 i Asanti 2.0
Pierwszą sesję konferencyjną, poświęconą nowościom w systemach Apogee Prepress 9.0 i Asanti 2.0, poprowadził Krzysztof Sadziński – Product & Pre-Sales Manager w firmie Agfa Graphics. Rozpoczął od nowych rozwiązań technologicznych, które wykorzystano w najświeższej wersji Apogee Prepress: silnika renderującego APPE 3.4 oraz programów PitStop 12 i Normalizer 11. Podkreślił, że będzie ona dostępna wyłącznie z serwerem w wersji 64-bitowej, a następnie przeszedł do prezentacji najważniejszych nowych funkcji. Pierwsza z nich to edytor układu prac wielkoformatowych, stworzony z myślą o firmach z segmentu print & display. „To jeden z wielu przykładów synergii systemów Apogee i Asanti – mówił Krzysztof Sadziński. – W tym przypadku funkcjonalność drugiego z wymienionych, m.in. w obszarze układania wielu użytków na jednym arkuszu, została przeniesiona do oprogramowania Apogee”. Apogee Prepress 9.0 oferuje także obsługę większej palety cyfrowych maszyn drukujących (zarówno mało- jak i wielkoformatowych), jak też ploterów tnących.
Kolejna nowość to zintegrowany moduł WebApproval 9.0, pozwalający na zdalne akceptowanie prac przez Internet przy użyciu standardowej przeglądarki, bazującej na języku HTML5. Dostęp do niego jest możliwy zarówno z komputera stacjonarnego, jak też z urządzeń mobilnych. Inne wymienione przez Krzysztofa Sadzińskiego zmiany to: ulepszony versioning (wizualna kontrola wersji płyty i wyłapywanie ewentualnych różnic), wprowadzenie stref klejowych w module Apogee Impose, przegląd prac w interfejsie, diagnostyka połączeń sieciowych, zwiększenie ilości formatów obsługiwanych plików (poza standardowymi PDF i PS), kompatybilność ze wzornikiem barw Pantone 2014, funkcja odwracania kolejności stron, wydruk karty pracy oraz szacowanie oszczędności farby w module InkSave.
„Podsumowując, system Apogee Prepress 9.0 to niezwykle elastyczne narzędzie, pozwalające z jednego miejsca sterować naświetlarką CtP, prooferem, cyfrową maszyną drukującą bądź ploterem wielkoformatowym. Wszystko dzięki wspomnianej wcześniej integracji rozwiązań Asanti i Apogee oraz przeniesieniu określonych funkcji ze świata druku wielkoformatowego do druku akcydensowego. Dzięki temu Apogee Prepress 9.0 pozwala na wszechstronną obróbkę plików – ich pozycjonowanie, przycinanie, skalowanie i obracanie. Także z myślą o użytkownikach ploterów wprowadzono w nim korekcję barwną krzywych. Zupełną nowością, zgłoszoną przez Agfa Graphics do opatentowania, są tu tryby druku kalibrowanego. Ważnym dla wielu osób, zwłaszcza z segmentu print & display, będzie też z pewnością wsparcie dla ploterów tnących Summa i Mimaki oraz dla ploterów tnąco-frezujących takich marek jak Esko czy Kongsberg” – mówił Krzysztof Sadziński.
Apogee Portal 9.0 – bardziej przyjazny, dostępny z urządzeń mobilnych
W kolejnej części swojej prezentacji Krzysztof Sadziński przedstawił nowości wprowadzone w Apogee Portal 9.0. Jest to rozwiązanie typu web-to-print, na które składają się bazujący na technologii cloud computing sklep internetowy Apogee StoreFront oraz instalowany w drukarni WebApproval. Całość pozwala na realizowaną w trybie online wydajną jej współpracę z klientami i dostawcami treści, jak też na stałą komunikację pomiędzy pracownikami zakładu poligraficznego. „Można śmiało stwierdzić, że WebApproval 9.0 to całkowicie nowy program. Bazuje na przeglądarce HTML5, co umożliwia jego zastosowanie w urządzeniach mobilnych. Dzięki integracji z Apogee Prepress 9.0 nie wymaga dodatkowego serwera, a wprowadzane w nim szybkie aktualizacje stanowią odpowiedź na zmiany technologiczne i rynkowe” – mówił Krzysztof Sadziński.
Jak zaznaczył, celem wprowadzanych w Apogee Portal 9.0 modyfikacji jest zwiększenie powszechności jego zastosowania i dotarcie do szerszej grupy drukarń, a co za tym idzie – do większej liczby klientów zakładów poligraficznych. Stąd ulepszenia takie jak szybkie akceptowanie prac z urządzeń mobilnych, np. tabletów.
Rozwój oprogramowania Apogee
Uzupełnieniem prezentacji Krzysztofa Sadzińskiego było wystąpienie Alaina Cormonda – gościa specjalnego konferencji, pełniącego funkcję Business Development Managera w belgijskiej centrali Agfa Graphics. Przedstawił on plany rozwojowe systemów Apogee i Asanti, uwzględniające ich kolejne wersje, które mają być sukcesywnie wprowadzane na rynek w przyszłym roku. Wiele nowych opcji i funkcjonalności jest rezultatem pomysłów polskich użytkowników, zgłoszonych podczas ubiegłorocznej konferencji. „Tym samym dajemy wyraźny sygnał, że uważnie słuchamy naszych klientów – mówił Alain Cormond. – Dzięki nim systemy Apogee i Asanti stają się coraz doskonalsze i uwzględniają coraz więcej potrzeb zgłaszanych przez ich użytkowników”.
System Apogee Prepress oczami klienta
Opinie klientów na temat rozwiązań Agfa Graphics można było poznać w kolejnej części konferencji. Jako pierwsza – w rozmowie z Krzysztofem Sadzińskim – swoimi doświadczeniami w sukcesywnej rozbudowie i wdrażaniu kolejnych wersji systemu Apogee podzieliła się Małgorzata Tokarek z łódzkiej drukarni dziełowej Read Me. Firma ta była użytkownikiem naświetlarki CtP oraz sterującego nią oprogramowania konkurencyjnego dostawcy. W związku z koniecznością posiadania bardziej wydajnego rozwiązania, zakupiła naświetlarkę Agfa Avalon N, którą początkowo planowano podłączyć do dotychczasowego workflow. W miarę upływu czasu, projekt był rozbudowywany i planowaną początkowo wersję PlateMaker, zastąpił Render (rozbudowany o zintegrowany proofing) następnie Manage, aż wreszcie – Integrate. Kilka miesięcy po wdrożeniu ostatniej, najbardziej rozbudowanej wersji, Małgorzata Tokarek podkreślała wynikające z tego korzyści: szybkie przetwarzanie plików dzięki zwiększonej automatyzacji, większą elastyczność oraz zgodność z istniejącą infrastrukturą.
O konwersji z rozwiązania innego dostawcy na kompletny, wielkoformatowy system CtP Agfa Graphics mówił z kolei Andrzej Kłopotowski z warszawskiej drukarni wielkoformatowej Print & Display. Podkreślał przy tym sprawność serwisu Agfa Graphics, dzięki czemu przy wyprowadzaniu wcześniejszego systemu i wdrażaniu nowego zachowano pełną ciągłość produkcji. Chwaląc nie tylko samo urządzenie, ale też sterujący nim system Apogee, mówił m.in.: „Praca z nowym oprogramowaniem Agfa Graphics jest dużo łatwiejsza. Bardzo cenimy sobie, że jest ono dostępne w wersji polskiej. Pracujemy na arkuszach w formacie 1,6 x 3,2 m, więc ważną sprawą był dla nas moduł impozycji oraz możliwość łączenia zamówień na jednym użytku”.
Inkjet przemysłowy w teorii i w praktyce
Kolejnym prelegentem ze strony Agfa Graphics był Maciej Baur – Product Manager w jej polskim oddziale. Zapoznał on uczestników konferencji z najważniejszymi informacjami na temat techniki inkjet UV, która jest podstawą wielkoformatowych ploterów, oferowanych przez tę firmę. Podkreślał przy tym różnorodność jej zastosowań do realizacji zarówno mało- jak i wielkogabarytowych prac. Część z nich, wykonana także na nietypowych podłożach jak szkło czy płyty meblowe, została zaprezentowana gościom spotkania.
Następnie głos zabrał Przemysław Arabski – szef działu inkjetowego polskiego oddziału Agfa Graphics. Poinformował on o licznych instalacjach systemów druku wielkoformatowego z serii Anapurna i Jeti w firmach z całej Polski. Przedstawiciele jednej z nich – Kseroplast-Plus – podzielili się z uczestnikami konferencji swoimi doświadczeniami z tymi maszynami. Jej właściciel Andrzej Wentland podkreślał, że będąc użytkownikiem trzeciego już rozwiązania drukującego Agfa Graphics był z każdego z nich bardzo zadowolony: „Zaczęliśmy od plotera Anapurna Mw, który niebawem został zastąpiony przez Anapurna M2050. Ten rok z kolei przyniósł inwestycję w system Jeti Titan 3020 FTR. Jeżeli zachowamy dotychczasowe tempo rozwoju to za jakiś czas z pewnością pomyślimy o kolejnym ploterze marki Agfa Graphics”.
WebApproval czyli zdalna obsługa klientów w praktyce
Jako ostatni – w części związanej z prezentacjami klientów w rozmowie z Krzysztofem Sadzińskim i Stefanem Piotrowskim, odpowiedzialnym w Agfa Graphics za klientów międzynarodowych i gazetowych – wystąpili Mirka Zawilińska i Ireneusz Piotrowski z firmy Eurodruk Poznań. Jak podkreślali, najważniejszymi przesłankami inwestycji w WebApproval była chęć sprawniejszej obsługi klientów oraz zwiększenie ich odpowiedzialności za przesyłane i akceptowane materiały. Dało to drukarni większe bezpieczeństwo produkcji i uporządkowało realizowane tu działania. Co ciekawe, o wiele szybciej nowe rozwiązanie wdrożyli odbiorcy z Polski. Obecnie blisko 90% klientów firmy korzysta z powodzeniem z systemu WebApproval; doceniają oni przede wszystkim możliwość kontroli i akceptu prac z dowolnego miejsca.
„Z naszego punktu widzenia zdecydowaną korzyścią jest redukcja potencjalnych błędów w produkcji – mówiła Mirka Zawilińska – oraz większe bezpieczeństwo”.
Od dotacji unijnych do serwisu oprogramowania
W kolejnej części sesji konferencyjnej uczestnicy podzielili się na dwie grupy. W prowadzonych równolegle panelach mogli wysłuchać czterech wystąpień. Stefan Piotrowski przedstawił dotacje unijne w perspektywie budżetowej na lata 2014-2020, zaś Maciej Baur i Mirosław Opolski – specjalista ds. płyt offsetowych Agfa Graphics zaprezentowali analizę ekonomiczną płyt konwencjonalnych i ekologicznych. Krzysztof Sadziński przedstawił aktualizacje i migracje w systemach prepress, zaś Marcin Rawicki i Adam Skierkowski – specjaliści ds. oprogramowania w firmie Agfa Graphics – omówili zagadnienia serwisowe w systemach Apogee i Asanti.
Drugiego dnia konferencji odbyły się sesje warsztatowe, podczas których w szczegółowy sposób omawiano i dyskutowano z uczestnikami takie kwestie jak: specjalistyczne narzędzia prepress w systemie Apogee oraz jego współpraca z naświetlarkami CtP; automatyzacja montaży w systemie Asanti, kalibracja własnych podłoży i tworzenie kalibrowanych trybów drukowania, tworzenie produktów i administrowanie sklepami internetowymi przy pomocy rozwiązania StoreFront Center, raportowanie i analiza błędów w systemach Apogee i Asanti oraz zdalna praca z ww. systemami.
Podczas konferencji nie zabrakło akcentów związanych z jej 15-leciem. Poza wspomnianymi już tytułami „Ambasadorów Apogee”, w przerwie między sesjami wszyscy goście zostali zaproszeni do wykonania pamiątkowej fotografii, zaś w sali wykładowej pojawił się „jubileuszowy” tort.
Całość dopełnił wieczór integracyjny, stylizowany na kasyno lat 20. ubiegłego wieku, przy muzyce serwowanej przez didżeja.