17 marca br. w siedzibie Agfa Graphics w Mortsel odbyło się spotkanie prasowe poświęcone obecności firmy na targach drupa 2016. Wzięło w nim udział kilkudziesięciu dziennikarzy branżowych z całego świata, którzy zapoznali się z nowościami i udoskonaleniami, wprowadzanymi przez belgijskiego producenta rozwiązań dla cyfrowego prepressu, specjalistycznego oprogramowania oraz wielkoformatowego druku inkjetowego. Zaproszeni goście wzięli też udział w dedykowanych sesjach, poświęconych poszczególnym produktom w ofercie Agfa Graphics oraz zwiedzili centrum demonstracyjne, w którym „na żywo” prezentowane były pracujące plotery wielkoformatowe tego producenta. Całość zakończyła wspólna kolacja, podczas której dziennikarze mieli szansę na bezpośrednie rozmowy z przedstawicielami Agfa Graphics w mniej formalnej atmosferze. Z targową ofertą firmy, prezentowaną pod hasłem przewodnim „We Embody Print” („Ucieleśniamy druk”), będzie można zapoznać się odwiedzając jej stoisko w pawilonie 8A.
Spotkanie w Mortsel otworzył Stefaan Vanhooren – prezes Agfa Graphics, który zaprezentował obecną pozycję belgijskiej firmy na światowym rynku cyfrowego prepressu i wielkoformatowego druku cyfrowego. Ubiegły rok spółka zakończyła z przychodami w wysokości 1,36 mld euro, na co w 79% składała się sprzedaż rozwiązań dla przygotowalni, w 21% zaś – rozwiązań inkjetowych, oprogramowania oraz usług serwisowych. Geograficznie rozłożyła się ona następująco: Europa – 38%, region NAFTA – 27%, pozostałe kraje – 35%. Obecnie firma posiada oddziały prowadzące sprzedaż bezpośrednią w ponad 40. krajach, dysponuje pięcioma ośrodkami badawczo-rozwojowymi, dziewięcioma zakładami produkcyjnymi (zlokalizowanymi na czterech kontynentach) i zatrudnia ponad 3,6 tys. pracowników.
„Posiadając ponad 100 lat doświadczenia w dziedzinie obrazowania i będąc współtwórcą standardów przemysłowych PDF oraz JDF – jesteśmy obecnie światowym graczem nr 1 w obszarze filmów graficznych oraz dostawcą nr 1 dla rynku prepress w Europie i Ameryce Łacińskiej – mówił Stefaan Vanhooren. – Co druga gazeta ukazująca się na świecie powstaje z udziałem rozwiązań Agfa Graphics. Z kolei specjalistyczne oprogramowanie do zabezpieczeń znajduje zastosowanie przy produkcji większości papierów wartościowych”.
Następnie nakreślił wizję działalności Agfa Graphics, która zakłada bycie preferowanym partnerem na rynku rozwiązań prepress dla drukarń offsetowych, miejsce w pierwszej trójce dostawców zaawansowanych, bazujących na technice inkjet, rozwiązań wielkoformatowych dla segmentu Sign & Display oraz czołową pozycję na rynkach przemysłowego druku inkjetowego i publikacji mobilnych. „Aby ją zrealizować, potrzebna jest strategia, bazująca na innowacyjnych rozwiązaniach zgodnych z zasadami zrównoważonego rozwoju – mówił. – W zakresie prepressu mam tu na myśli ciągły rozwój proekologicznych i niezawodnych technologii płyt CtP. W dziedzinie inkjetu – dalszą rozbudowę portfolio ploterów wielkoformatowych, jak również tworzenie nowych atramentów, zwłaszcza z myślą o zastosowaniach przemysłowych. Priorytetem w zakresie oprogramowania jest dla nas dalsze zwiększenie automatyzacji systemów workflow, rozwój publikacji mobilnych i systemów wydruków zabezpieczonych. Chcemy też stale dostosowywać realizowane przez nas procesy biznesowe do zmieniającej się sytuacji rynkowej i ewoluujących potrzeb oraz oczekiwań klientów” – podsumował prezes Agfa Graphics.
Prepress: wartość dodana zgodnie z zasadą ECO3
Następnie głos zabrał Joan Vermeersch – wiceprezes Agfa Graphics ds. technologii, marketingu i rozwoju biznesu w dziale prepress. Zaprezentował on strategię firmy stworzoną z myślą o tym obszarze jej działalności, sygnowaną symbolem ECO3. „Nazwa ta pochodzi od początkowych liter trzech słów: ekonomia, ekologia i ekstra (wygoda w użytkowaniu) – tłumaczył. – Na te aspekty chcemy zwrócić największą uwagę, tworząc nowe i udoskonalając już istniejące rozwiązania dla cyfrowego prepressu. Według nas ekonomia to przede wszystkim: niższe koszty operacyjne, większa wydajność i automatyzacja, wyższe nakłady i dłuższy cykl żywotności wywoływarek, szybsze narządzanie maszyn i krótszy czas schnięcia wydruków oraz oszczędności w zużyciu farby. Pod hasłem ekologia rozumiemy wprowadzanie na rynek rozwiązań eliminujących bądź minimalizujących zużycie chemii, minimalizację ilości generowanych odpadów, eliminację wody, redukcję zużycia energii oraz stosowanie materiałów odnawialnych. „Ekstra” wygoda dla naszych klientów ma objawiać się w niższych kosztach eksploatacji i konserwacji urządzeń, większej stabilności procesów, eliminacji zmiennych wpływających na ich niezawodność, wyższej automatyzacji oraz redukcji w obszarze użytkowania i magazynowania chemikaliów”.
Nowości dla przygotowalni gazetowej
Joan Vermeersch podkreślał, że Agfa Graphics nadal chce być preferowanym partnerem dla drukarń gazetowych z całego świata: „Rynek ten jest dla nas bardzo ważny. Z raportu WAN-IFRA za 2015 rok wynika, że dzienny nakład gazet ukazujących się w skali całego świata wynosi ok. 680 mln egzemplarzy, zaś ich baza czytelnicza to 2,7 mld osób. W związku z tym stale inwestujemy w rozwiązania dla tego segmentu rynkowego, przede wszystkim w bezchemiczne płyty fotopolimerowe naświetlane w technologii fioletowej”.
Z myślą o drukarniach i wydawcach prasowych odwiedzających targi drupa 2016, Agfa Graphics będzie promować tu proekologiczne, bezchemiczne płyty fotopolimerowe N95-VCF, których wytrzymałość sięga 400 tys. odbitek. Ich obróbka następuje w dedykowanym urządzeniu czyszcząco-gumującym Attiro VHS. W jego przypadku całkowicie wyeliminowano zużycie wody, zaś ilość gumy niezbędnej do wytworzenia formy drukowej jest – jak zapewnia Agfa Graphics – najniższa spośród innych rozwiązań konkurencyjnych. Nowością firmy w portfolio gazetowym jest naświetlarka Advantage N-PL, wyposażona w paletowy system podawania płyt, zwiększający jej wydajność. Urządzenie w ciągu godziny naświetla do 400 płyt/h, zaś wspomniany system umożliwia nieprzerwaną obsługę nawet 3100 płyt.
Z myślą o rynkach rozwijających się Agfa Graphics wprowadza na rynek nową, kompaktową naświetlarkę gazetową Avdantage-N Essentials, także bazującą na technologii lasera fioletowego. Oferuje ona – zdaniem producenta – maksymalną elastyczność i optymalizację kosztów związanych z inwestycją. Jest przy tym kompatybilna z oferowanymi przez Agfa Graphics bezchemicznymi płytami fotopolimerowymi oraz urządzeniami do ich finalnej obróbki.
Nowe rozwiązania prepress dla druku akcydensowego
W segmencie druku akcydensowego jedną z najważniejszych premier belgijskiego producenta będzie bezodczynnikowa płyta Azura TU w formacie VLF o grubości 0,4 mm. „Dzięki temu jedna z najchętniej kupowanych na świecie płyt bezchemicznych stanie się dostępna dla drukarń arkuszowych, bazujących na formatach 6-up i 7-up, które z jednej strony specjalizują się w wielkoformatowej produkcji plakatów, z drugiej – coraz chętniej korzystają z technologii web-to-print” – podkreślał prelegent.
Nowością jest też system czyszcząco-gumujący Azura CX150, dostosowany do płyt w formacie VLF. „Generuje on minimalną ilość odpadów dzięki zoptymalizowanemu zużyciu gumy. Wyeliminowaliśmy w nim jednocześnie w 100% zużycie wody. Dla wygody użytkowania żywotność kąpieli została zwiększona do 7 tys. m2 płyt”.
Podczas targów firma będzie również promować niedawno wprowadzoną na rynek bezprocesową płytę termoczułą Azura TE. „Jest ona unikalna z uwagi na wysoki kontrast i możliwość pracy przy świetle dziennym – podkreślał Joan Vermeersch. – Oferuje przy tym bardzo wysoką ostrość obrazu oraz zapewnia szybkie osiągnięcie pierwszej odbitki nakładowej”.
Z myślą o wysokonakładowej produkcji akcydensowej Agfa Graphics wprowadza na rynek Energy Elite Eco. Jest to termoczuła płyta pozytywowa, niewymagająca wypalania, przeznaczona do nakładów nieprzekraczających 600 tys. egzemplarzy. „Stworzona została z myślą o preokologicznej obróbce: zapewnia niskie zużycie chemii, znaczącą redukcję wody oraz minimalną ilość odpadów” – podkreślał prelegent. Z myślą o nowej płycie oferta rozwiązań CtP zostanie wzbogacone o wysokowydajną naświetlarkę Avalon N8-90.
Inkjetowy druk wielkoformatowy: nowe funkcje i udoskonalenia
Jako kolejny głos zabrał Dominiek Arnout – wiceprezes Agfa Graphics odpowiedzialny za dział inkjetu. Przed prezentacją targowej oferty, zaznaczył bardzo kompleksowe podejście, jakie cechuje belgijskiego producenta w tym segmencie rynkowym. Agfa Graphics oferuje wszystkie elementy niezbędne do prowadzenia działalności związanej z drukiem wielkoformatowym: sprzęt, atramenty, podłoża, oprogramowanie, rozwiązania automatyzujące produkcję oraz urządzenia peryferyjne. „Dzięki optymalnemu stosunkowi jakości do ceny oraz zaawansowanej technologii umożliwiającej nanoszenie cienkiej warstwy atramentu, możemy zaoferować naszym klientom najlepszy zwrot z inwestycji – zapewniał. – Naszym atutem jest też szeroka oferta sprzętowa, oparta na jednolitej platformie. Dzięki modułowej budowie urządzeń zapewniamy ich wysoką jakość, innowacyjność, ekonomiczną produkcję oraz niezawodność”.
Rosnąca oferta ploterów wielkoformatowych Agfa Graphics obejmuje wszystkie oczekiwane przez rynek konfiguracje: zadruk podłoży płaskich, „z roli na rolę”, FTR (flat-to-roll) oraz hybrydową. Przykładem tej ostatniej jest wprowadzony niedawno do oferty ploter Jeti Tauro H2500, który po raz pierwszy zostanie zademonstrowany w wersji w 3 zautomatyzowanej. Wszystko za sprawą zautomatyzowanych systemów podawania i odbierania materiałów. Cech rozwiązania „hybrydowego” nabrał także płaski ploter Jeti Mira 2716/2732, który jest oferowany z opcjonalnym, dostawianym modułem umożliwiającym zadrukowywanie (w trybie „z roli na rolę”) materiałów o maksymalnej szerokości 2,05 m. Standardem w jego wszystkich wariantach jest funkcja „print & prepare”, a w urządzeniu mogą być stosowane (wymiennie) trzy różne zestawy dedykowanych atramentów.
Dominiek Arnout zwrócił uwagę na rosnącą popularność ploterów Anapurna opatrzonych symbolem „i”. W skład tej serii wchodzą m.in. modele: hybrydowy (Anapurna 2500i) oraz drukujący „z roli na rolę” (Anapurna M3200i), będący – jak zapewniano podczas konferencji – najlepiej sprzedającym się ploterem w swojej kategorii. Wszystkie ww. urządzenia są sterowane przez workflow Asanti 2.0. Ich uzupełnienie stanowi ploter tnący Acorta, który w udoskonalonej wersji oferuje m.in. zintegrowany system wyszukiwania zadrukowanych obrazów oraz znaków cięcia. Umożliwia on finalną obróbkę różnorodnych podłoży o maksymalnej grubości do 120 mm.
Agfa Graphics jest również producentem wysokiej jakości atramentów, przeznaczonych do wszystkich oferowanych ploterów, umożliwiając zadrukowywanie szerokiej palety materiałów zarówno sztywnych jak i elastycznych. Uzupełnienie stanowią specjalistyczne materiały eksploatacyjne, m.in. atrament biały oraz podkłady (primers) i lakiery.
Nowy kierunek: zastosowania przemysłowe
Na zakończenie swojego wystąpienia Dominiek Arnout zwrócił uwagę na coraz powszechniejsze zastosowanie rozwiązań wielkoformatowych Agfa Graphics poza branżą Sign & Display: „Mówimy tu o bardzo szerokim rynku aplikacji przemysłowych, w przypadku których proces drukowania w technice inkjet UV jest częścią całego cyklu produkcyjnego. Stanowi to dla nas olbrzymią szansę, by zaistnieć w różnych segmentach rynkowych, oferując proekologiczne rozwiązania zupełnie nowej grupie klientów. Przykładami zastosowań, gdzie możemy zaproponować skrócenie procesu produkcyjnego poprzez alternatywne podejście do kwestii nanoszenia nadruku, są: branża dekoracyjna i wyposażenia wnętrz (meble, elementy podłóg), elektronika drukowana, przemysł szklarski czy też rynek opakowań wymagających atramentów o niskim stopniu migracji”.
Oprogramowanie: przyszłość „w chmurze”
Najnowsze rozwiązania software’owe zaprezentował Andy Grant – szef działu oprogramowania Agfa Graphics. Skupił się przede wszystkim na produktach bazujących na technologii cloud computing i dostępnych jako usługa typu SaaS. Zupełną nowością firmy w tym zakresie jest PrintSphere – serwis umożliwiający łatwy transfer plików z i do systemów workflow Agfa Graphics oraz innych programów działających „w chmurze”. Umożliwia on wymianę danych pomiędzy współpracownikami, klientami, studiami DTP oraz użytkownikami witryn sieciowych. Jest kompatybilny m.in. z usługą tworzenia sklepów internetowych – StoreFront (której najnowsza wersja 3.1 właśnie pojawiła się na rynku) oraz z programem umożliwiającym przenoszenie treści redakcyjnych na różne platformy mobilne – Arkitex Eversify. Andy Grant zaanonsował także najnowsze wersje sztandarowych systemów workflow, jakie zostaną zaprezentowane podczas targów drupa 2016: Apogee 10.0 – przeznaczonego dla rynku offsetowego druku akcydensowego i opakowaniowego; Arkitex 2.0 – zarządzającego produkcją gazetową oraz Asanti 3.0 – skierowanego do firm zajmujących się wielkoformatowym drukiem cyfrowym.
Touchpoint Packaging: innowacyjne rozwiązania dla rynku opakowań
Andy Grant poinformował jednocześnie o coraz większym zaangażowaniu Agfa Graphics na rynku zabezpieczeń produktów masowego użytku – jak np. opakowania – posiadających elementy drukowane. „Przez ostatnich 20 lat wartość dóbr eksportowanych na świecie wzrosła czterokrotnie i w 2015 roku osiągnęła poziom 19 mld USD. Szacuje się, że od 7 do 10% tych towarów staje się łupem fałszerzy. Wychodząc naprzeciw potrzebom rynkowym wprowadzamy do oferty pakiet Arziro”.
Składa się on z czterech modułów: projektowania – Arziro Design, weryfikacji i śledzenia produktu za pomocą telefonu komórkowego, przy zastosowaniu kodu QR – Arziro Authenticate, sterowania produkcją – Arziro Production oraz tworzenia własnego wzoru zabezpieczenia – Arziro Anti-Copy. Pakiet ten będzie prezentowany w wydzielonej przestrzeni wystawienniczej Touchpoint Packaging, zlokalizowanej w pawilonie 12. Agfa Graphics będzie tu promować także nowej generacji atramenty, przeznaczone do druku tzw. inteligentnych opakowań.
Eversify: publikacje mobilne szansą dla wydawców
Rozwiązaniu Eversify poświęcona została jedna z kilku dedykowanych sesji, prowadzona przez Rainera Kirschke – Business Managera w dziale Mobile Publishing firmy Agfa Graphics. Jest ono skierowane do wydawnictw gazetowych i magazynowych i umożliwia przeniesienie treści redakcyjnych na różne platformy mobilne (smartfony, tablety), jak również publikację na stronach internetowych. Dostępne jako usługa typu SaaS, może zostać zintegrowane z dowolnym systemem redakcyjnym, zarządzania treścią bądź składu stron (w tym ostatnim przypadku – opartym na programie InDesign). „Eversify otwiera nowe możliwości w zakresie interaktywnej i angażującej odbiorcę komunikacji wydawcy z czytelnikiem” – podkreślał Rainer Kirschke. Sesja spotkała się z zainteresowaniem uczestników i stała się okazją do dyskusji na temat potencjału, jaki drzemie w publikacjach mobilnych.