Definicje użyte w tekście:
OWS: niniejsze Ogólne Warunki Sprzedaży (nr XII/10)
AGFA: Agfa Offset BV
Umowa: pisemna umowa sprzedaży
I. Postanowienia ogólne
- Ogólne Warunki Sprzedaży (OWS) podane są do wiadomości i akceptacji Klienta, jako załącznik do umów lub przy składaniu przez niego zamówienia.
II. Ceny, cenniki
- Cenniki wysyłane KLIENTOWI przez AGFA lub zawarte w Internecie, są wiążące w okresie wskazanym w cenniku lub do czasu pisemnego powiadomienia przez AGFA o ich zmianie lub do czasu opublikowania nowego cennika.
- Cenniki nie stanowią oferty w rozumieniu kodeksy cywilnego.
- Wszelkie ceny podawane są na warunkach loco magazyn AGFA lub loco platforma logistyczna (przeładunkowa) w przypadku dostaw bezpośrednich towarów z pominięciem magazynu.
- Cenniki nie zawierają usług dodatkowych. Wszelkie koszty, mogące wyniknąć w czasie realizacji zamówienia np. odmienne niż fabryczne pakowanie, cięcie na zamówienie, załadunek, przeładunek obciążają Klienta.
- Jeżeli zamówienie nie będzie zgodne z przedstawioną ofertą AGFA ma prawo do odpowiedniej zmiany cen, a także odpowiedniej zmiany terminu dostawy.
III. Oferty
- O ile oferta nie stanowi inaczej, warunki oferty złożonej Klientowi są wiążące dla AGFA w terminie 15 dni od daty wystawienia oferty.
- Informacje podawane w ulotkach, katalogach, na stronach internetowych AGFA lub dowolnego podmiotu grupy AGFA i przekazywane na innych nośnikach mają charakter wyłącznie informacyjny i mogą ulec zmianie bez uprzedniego powiadomienia. Informacje i specyfikacje techniczne będą wiążące dla AGFA tylko po przytoczeniu ich treści w ofercie lub w umowie.
- Dokumenty ofertowe i dokumentacja techniczna nie może być kopiowania, powielana, rozpowszechniana ze skutkiem jej przekazania osobom trzecim bez pisemnej zgody AGFA.
- Klient jest zobowiązany niezwłocznie zwrócić do AGFA na jej żądanie dokumenty opisane w pkt. III.3.
IV. Zawarcie umowy
- Umowa zostaje zawarta z chwila jej podpisania przez strony lub na podstawie zamówienia Klienta.
- Umowa może zostać zawarta na podstawie zamówienia Klienta tylko pod warunkiem uprzedniej akceptacji przez Klienta OWS. Umowa zostaje zawarta na podstawie zamówienia Klienta z chwilą przystąpienia do jego realizacji przez AGFA.
- Umowa nie zostaje zawarta, jeżeli do czasu rozpoczęcia realizacji zamówienia Klient je odwoła, lub AGFA zawiadomi Klienta o odmowie przyjęcia zamówienia w całości lub w części. AGFA jest zobowiązana do niezwłocznego zawiadomienia Klienta o odmowie przyjęcia zamówienia.
- Zamówienie może być dokonane pisemnie, za pomocą faksu, poczty e-mail lub przez Internet. Zamówienie powinno określać dokładną nazwę i adres Klienta, imię, stanowisko i telefon osoby zamawiającej, asortyment, ilość zamawianego towaru, termin i miejsce dostawy.
- Zamówienia złożone do AGFA będą standardowo potwierdzane telefonicznie lub drogą elektroniczna przy użyciu poczty elektronicznej (e-mail) lub pisemnie za pomocą faksu. W przypadku częściowej odmowy przyjęcia zamówienia, AGFA w potwierdzeniu zamówienia podaje warunki częściowej realizacji zamówienia np. warunki płatności, ilość i rodzaj towaru będącego przedmiotem sprzedaży, termin dostaw, ceny i wartość zamówienia.
- Jeżeli niemożność spełnienia świadczenia przez AGFA nastąpiła na skutek okoliczności, za które AGFA nie ponosi odpowiedzialności, Klientowi nie przysługują żadne roszczenia o naprawienie szkody wynikłej z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania umowy.
- AGFA może zlecić wykonanie swoich obowiązków wynikających z umowy osobie trzeciej.
V. Dostawy, zwroty, reklamacje materiałów eksploatacyjnych
- O ile umowa nie stanowi inaczej wszelkie dostawy towarów do Klienta odbywać się będą na jego koszt i ryzyko Klienta. Jeżeli AGFA organizuje transport, w przypadku braku odmiennych uzgodnień, dostawa odbywa się wedle uznania AGFA i bez gwarancji w zakresie wyboru najszybszego i najtańszego sposobu przesłania towaru.
- Od chwili odebrania towaru przez upoważnionego przedstawiciela Klienta albo – jeśli Klient przedmiotu umowy nie odbiera, choć jest on mu dostarczony – od chwili dostawy, Klient ponosi wszelkie ryzyko związane z posiadaniem towaru, w tym ryzyko odpowiedzialności za szkodę w jakikolwiek sposób spowodowaną.
- Terminy dostaw określone w potwierdzeniach są przybliżone. Dostawy mogą być realizowane partiami. Każda dostawa częściowa może być oddzielnie fakturowana przez AGFA. Klient jest zobowiązany do odbioru towaru niezwłocznie po dostawie.
- Klient jest zobowiązany do dokładnego sprawdzenia dostarczonego towaru w momencie odbioru w magazynie wskazanym przez AGFA lub odbioru przesyłki od przewoźnika.
- Podpisanie Dowodu Dostawy lub listu przewozowego dostarczonego wraz z towarem jest równoznaczne z potwierdzeniem zgodności stanu przesyłki z treścią Dowodu Dostawy lub listu przewozowego. Jest również potwierdzeniem przyjęcia towaru (przesyłki) w stanie nieuszkodzonym. W przypadku stwierdzenia niezgodności liczby dostarczonych opakowań przesyłki z Dowodem Dostawy lub listem przewozowym a także widocznych zewnętrznych uszkodzeń przesyłki lub istnienia śladów mogących sugerować uszkodzenia zawartości przesyłki Klient jest zobowiązany do dokonania adnotacji o zauważonych brakach lub uszkodzeniach na liście przewozowym lub w razie braku listu na Dowodzie Dostawy lub odrębnym protokole odbioru przewoźnika i niezwłocznego poinformowania o tym AGFA.
- Ewentualne reklamacje związane z uszkodzeniami w czasie transportu towaru będą rozpatrywane przez AGFA tylko pod warunkiem sporządzenia protokołu uszkodzeń podczas odbioru przesyłki od przewoźnika.
- Pod warunkiem dochowania warunków określonych w p. V.5 Klient ma prawo składania reklamacji, co do niezgodności zawartości przesyłki z Dowodem Dostawy w ciągu 7 dni od daty odbioru przesyłki. Klient składa reklamację wyłącznie na piśmie w formie listu, faksu lub e-maila, Niezachowanie powyżej określonej formy będzie skutkować odrzuceniem reklamacji bez rozpatrzenia.
- W przypadku opóźnienia rozładunku i odbioru towaru z powodów niezależnych od AGFA lub odmowy przyjęcia towaru przez Klienta AGFA ma prawo do obciążenia Klienta powstałymi kosztami w tym związanymi z transportem i przechowywaniem towaru.
- Klient może ubiegać się o możliwość zwrotu towarów w okresie 3 miesięcy od dnia dostawy, ale nie później niż na 3 miesiące przed upływem terminu ważności materiału. Zwrot może dotyczyć jedynie towaru, oryginalnie zapakowanego, kompletnego, nienoszącego śladów użytkowania. Warunkiem zwrotu jest zgoda Działu Operacyjnego AGFA. W każdym przypadku AGFA ma prawo do odmowy przyjęcia zwrotu lub przyjęcia pod warunkiem zapłaty przez Klienta określonych przez AGFA kosztów manipulacyjnych.
- Wcześniej uzgodnione z Działami Operacyjnym AGFA zwroty materiałów eksploatacyjnych będą akceptowane pod warunkiem dostarczenia ich w oryginalnych opakowaniach, z nieprzekroczonym terminem ważności materiału.
- AGFA nie pokrywa kosztów transportu zwracanego materiału. W przypadku zlecenia przez Klienta dostawy na koszt AGFA przesyłka nie zostanie przyjęta przez magazyn AGFA.
- W przypadku uznania reklamacji skutkującego wystawieniem i dostarczeniem Klientowi przez AGFA faktury korygującej Klient zobowiązuje się do podpisania kopii faktury i odesłania jej do AGFA.
VI. Płatności
- Warunkiem realizacji zamówienia jest uprzednia zapłata przedpłaty lub zawarcie Umowy o kredyt kupiecki.
- Klient staje się właścicielem towaru w momencie całkowitej zapłaty za ten towar (zastrzeżenie własności rzeczy sprzedanej – art. 589 kodeksu cywilnego). Niezależnie od prawa żądania zwrotu towaru z powodu nieterminowej płatności, AGFA może żądać dodatkowego odszkodowania.
- AGFA ma prawo zaliczenia zapłaty dokonanej przez Klienta z tytułu jakiejkolwiek faktury w pierwszej kolejności na poczet odsetek za opóźnienie, a następnie należności najdawniej wymagalnych (uprawnienia dłużnika, o którym mowa w art. 451 §1 kodeksu cywilnego jest wyłączone).
- AGFA ma prawo dokonania kompensaty wierzytelności i zobowiązań wobec Klienta, zgodnie z przepisami kodeksu cywilnego o potrąceniu. Potrącenie dokonane przez Klienta będzie skuteczne tylko pod warunkiem pisemnej zgody AGFA.
- Jeśli data wymagalności jakiejkolwiek płatności nie jest oznaczona w umowie, zamówieniu, potwierdzeniu zamówienia ani na fakturze, płatność ta zostanie dokonana w ciągu 7 (siedmiu) dni od pierwszego wezwania przez AGFA.
- Zgłoszenie reklamacji jakościowej lub ilościowej nie uprawnia Klienta do wstrzymania zapłaty za zamówiony towar.
VII. Gwarancja, rękojmia
- AGFA udziela gwarancji jakości na sprzedawane produkty w następujących okresach 3 miesiące od dnia instalacji nowe części zamienne do urządzeń oraz 12 miesięcy od dnia odbioru- fabrycznie nowe urządzenia i maszyn
- Gwarancja jakości na materiały eksploatacyjne (np. płyty, filmy, atramenty, odczynniki chemiczne) wynosi 1 rok od dnia ich wydania Klientowi, ale nie dłużej niż termin ważności wskazany na opakowaniu materiału.
- Reklamacje jakościowe Klient może zgłaszać w terminie 7 dni od daty wykrycia wady. AGFA może uzależnić rozpatrzenia reklamacji jakościowej od zwrotu przez Klienta całości lub części reklamowanego towaru.
- Zobowiązania AGFA z tytułu art. 556 k.c. zostają wyłączone.
- Gwarancja nie obejmuje:
a. Uszkodzeń spowodowanych niezgodnym z instrukcją użytkowaniem,
b. Uszkodzeń mechanicznych,
c. Nieprawidłowości pracy powstałych w wyniku prowadzenia napraw, zmian w oprogramowaniu przez Klienta lub inne osoby nieautoryzowane przez AGFA,
d. Nieprawidłowości pracy urządzeń związanych z użytkowanie nielicencjonowanego oprogramowania,
e. Przydatności produktu do określonego celu,
f. Zdarzeń losowych wywołanych awariami urządzeń elektrycznych, grzewczych wodnych, klimatyzacyjnych i innych znajdujących się w pobliżu urządzenia i mogących mieć wpływ na jego funkcjonowanie,
g. Oprogramowania. - Gwarancja nie są objęte elementy i podzespoły ulegające naturalnemu zużyciu w trakcie eksploatacji takie jak: głowice drukujące ploterów wielkoformatowych, pas transmisyjny, filtry, paski napędowe, przewody podłączeniowe, gniazda, wyłączniki, wtyczki oraz inne elementy uszkodzone przez nieostrożną lub niedbałą obsługę, a także uszkodzenia powstałe z winy Klienta.
- Naprawy gwarancyjne wykonywane są przez pracowników serwisu technicznego AGFA lub przez osoby trzecie autoryzowane przez AGFA. Okres gwarancji jest przedłużany o czas naprawy.
- Zgłoszenia niewłaściwego funkcjonowania urządzeń w ramach ochrony gwarancyjnej będą przyjmowane w Dziale Operacyjnym AGFA e-mailem pod adresem gs_pl_service(at)agfa.com
- Reklamacje jakości materiałów eksploatacyjnych mogą być zgłoszone tylko pisemnie faksem pod numerem (22) 3111 991 lub e-mailem pod adresem reklamacje.pl(at)agfa.com do Działu Operacyjnego. Warunkiem przyjęcia reklamacji jest podanie nazwy materiału, nr dokumentu zakupu (nr faktury lub nr dokumentu wydania z magazynu), nr emulsji materiału (dla filmów i płyt offsetowych).
- Wszelkie reklamacje jakościowe dotyczące materiałów będą rozpatrywane w ciągu 21 dni roboczych od dnia zwrotu materiałów do magazynu AGFA. W przypadku uwzględnienia reklamacji jakościowej AGFA zobowiązuje się wystawić fakturę korygującą.
- Odpowiedzialność AGFA z tytułu wad jakościowych towarów jest ograniczona do wartości dostarczonego towaru. Uwzględnienie reklamacji wyłącza możliwość domagania się przez Klienta dalszych rekompensat.
- Do czasu ostatecznego rozpatrzenia reklamacji Klient obowiązany jest przechowywać reklamowany towar w sposób należyty, uniemożliwiający jego ewentualne uszkodzenie lub powstanie braków.
- AGFA ma prawo wstrzymać się z wykonaniem zobowiązań z tytułu gwarancji do czasu uregulowania przez Klienta zaległych płatności wobec AGFA.
VIII. Wyłączenie odpowiedzialności
- AGFA nie ponosi odpowiedzialności z tytułu: szkód pośrednich i następczych, utraty zysków, zarobków, przychodów, oszczędności lub innych niewymienionych aktywów oraz szkód.
- AGFA nie ponosi odpowiedzialności w opóźnieniu lub niewykonaniu zobowiązań wobec Klienta spowodowanych okolicznościami, za które AGFA nie ponosi winy. W przypadku działania siły wyższej takiej jak strajki, klęski żywiołowe, działania władz w czasie dłuższym niż 1 miesiąc każda ze stron umowy może ją wypowiedzieć bez prawa do odszkodowania.
IX. Postanowienia końcowe
- Jeżeli jakiekolwiek postanowienie OWS okaże się nieważne lub niewykonalne, ważność i skuteczność pozostałych postanowień OWS nie będzie naruszona.
- Wszelkie zawiadomienia będą dokonywane pisemnie (za pośrednictwem kuriera, poczty elektronicznej, faksu lub listu poleconego) i wysyłane do upoważnionego przedstawiciela drugiej strony.
- W przypadku udzielania przez AGFA licencji na użytkowanie oprogramowania integralną częścią OWS jest Umowa Licencyjna, która w takim przypadku stanowi załącznik do niniejszych OWS.
- W sprawach nieuregulowanych mają zastosowanie przepisy kodeksu cywilnego, a powstałe spory między Stronami rozpatrywane będą przez sąd właściwy dla siedziby AGFA.
- AGFA może przenieść prawa i obowiązki wynikające z umowy na dowolną spośród spółek pozostających z nią w stosunku zależności, dominacji lub z nią powiązanych, w rozumieniu KSH w chwili zawierania niniejszej umowy, bez odrębnej zgody Klienta.
- Postanowienia niniejszej klauzuli należy interpretować, jako wyrażenie zgody przez Klienta na przejęcie długu AGFA wynikającego z niniejszej umowy przez którąkolwiek ze spółek wskazanych w pkt IX. 5
- AGFA zobowiązana jest do niezwłocznego poinformowania Klienta o przeniesieniu praw i obowiązków zgodnie z pkt IX. 5 niniejszego paragrafu.