Podwarszawska drukarnia Akcydens, prowadzona od trzech pokoleń przez rodzinę Cichockich, to kolejny polski użytkownik proekologicznej technologii CtP stworzonej przez Agfa Graphics. W ostatnim czasie rozpoczął tu pracę półformatowy system bazujący na termicznej naświetlarce :Avalon N4-10S i urządzeniu czyszcząco-gumującym :Azura, pozwalający na produkcję bezodczynnikowych płyt :Azura TS i sterowany zaawansowanym oprogramowaniem :Apogee Prepress 7.0 Manage. Zastąpił on wysłużone rozwiązanie innego dostawcy, znacznie przyspieszając produkcję drukarni Akcydens w zakresie przygotowania form drukowych.
Akcydens to jeden z najdłużej działających prywatnych zakładów poligraficznych w Warszawie i okolicach. Założony w 1982 roku przez ojca i syna, Leonarda i Adama Cichockich , jest dziś z powodzeniem prowadzony przez kultywujących rodzinne tradycje – Adama oraz Artura i Bartłomieja (wnuków Leonarda). Firma – jak sama nazwa wskazuje – od początku działalności koncentrowała się na produkcji wszelkiego rodzaju materiałów akcydensowych oraz publikacji o charakterze wydawniczym. Do dziś podstawę jej asortymentu stanową różnorodne druki reklamowe, kalendarze, foldery, ale też czasopisma i książki.
Przez wiele lat Akcydens miał swoją siedzibę w samym centrum Warszawy przy ul. Górskiego. Potem przeniósł swoją działalność do dwóch nowych lokalizacji; obecnie cała produkcja jest realizowana w zakładzie w podwarszawskich Laskach. Tu pracują m.in.: cyfrowa maszyna HP Indigo (firma była prekursorem stosowania tej technologii na polskim rynku), kilka maszyn offsetowych, liczne urządzenia introligatorskie a od niedawna – także nowy, półformatowy system CtP Agfa Graphics.
Mówi Adam Cichocki: Potrzebę wymiany pracującej u nas od 2006 roku naświetlarki fioletowej innego dostawcy odczuwaliśmy już od dłuższego czasu. Rozmowy z potencjalnymi dostawcami rozpoczęliśmy pod koniec ubiegłego roku, zaś transakcję finalizowaliśmy na targach Poligrafia w Poznaniu. Od początku zakładaliśmy inwestycję w rozwiązanie proekologiczne, pozwalające na wyeliminowanie chemii i umożliwiające uzyskanie dużych oszczędności, zarówno pod względem kosztów jak i miejsca koniecznego na posadowienie systemu. Po przeanalizowaniu wszystkich ofert nasz wybór padł na rozwiązanie Agfa Graphics, w dużej mierze za sprawą oferowanego przez nią oprogramowania :Apogee oraz serwisu, o którym słyszeliśmy same dobre opinie.
Na przełomie lipca i sierpnia w Akcydensie rozpoczął pracę półformatowy system CtP składający się z termicznej naświetlarki :Avalon N4-10S i urządzenia czyszcząco-gumującego :Azura C95, sterowany oprogramowaniem :Apogee Prepress 7.0 Manage i pozwalający na produkcję bezodczynnikowych płyt :Azura TS. Jak pokazała praktyka, system pracuje z wydajnością do 18 płyt na godzinę, zaś wytwarzane w nim formy drukowe chwalą sobie zarówno pracownicy działu prepress, jak i operatorzy maszyn drukujących. W porównaniu z wcześniej stosowanymi płytami fotopolimerowymi, płyty :Azura TS oferują znacznie wyższą jakość i lepszy kontrast – mówi Adam Cichocki. – Są też bardziej stabilne podczas pracy maszyny, co wpływa na komfort i niezawodność przy realizacji zleceń.Jesteśmy też pod dużym wrażeniem możliwości oferowanych przez sterujący całością system workflow :Apogee Prepress.
W wersji dostarczonej do Akcydensu posiada on m.in. funkcje: Preflight – wstępnej weryfikacji plików PDF, Impose – natywnej impozycji, Raster Preview – podglądu rastrowego w wysokiej rozdzielczości i PDF Export – eksportu plików PDF; oferuje pracę z rastrami konwencjonalnymi :ABS Agfa Balanced Screening oraz z rastrem specjalnym :Sublima o liniaturze 200 lpi. Wszystkie zainstalowane moduły są bardzo przydatne – mówi Artur Cichocki, który na co dzień pracuje z systemem :Apogee. – Szczególnie chwalimy sobie natywną impozycję stworzoną przez Agfa Graphics. Zresztą cały system jest niezwykle intuicyjny i łatwy w obsłudze, a także w pełni kompatybilny z naszymi wewnętrznymi programami, choćby – za sprawą modułu :Apogee PDF Export – z narzędziem CIP3 do wstępnego ustawiania kałamarzy farbowych.
W systemie Agfa Graphics wytwarzane są bezodczynnikowe płyty :Azura TS, które – jak zapewnia Adam Cichocki – wpłynęły w bezpośredni sposób na oszczędności w procesie drukowania: W porównaniu z wcześniej stosowanymi materiałami, płyty :Azura TS umożliwiają szybsze osiągnięcie pierwszej odbitki nakładowej, co wpływa na redukcję produkowanej makulatury. Dzięki nim zużywamy też mniej farby, a ich wytrzymałość pozwala na realizację nakładów do 100 tys. egzemplarzy. Płyty oferują też wysoką stabilność, nie ma tu „wahnięć” na płycie przy nasyceniu koloru, z czym wcześniej mieliśmy do czynienia. Także proces ich czyszczenia po naświetleniu zasługuje na wzmiankę: przebiega on bardzo szybko, bez chemii, wszystkie płyny do niego stosowane znajdują się w obiegu zamkniętym. Warto również pochwalić niewielkie gabaryty całego rozwiązania – przy powierzchni, jaką obecnie dysponujemy, miało to spore znaczenie.
System pracuje w drukarni Akcydens od kilku miesięcy i – jak twierdzi właściciel firmy – sprawuje się bez zarzutu. Wytwarzane w nim płyty w 80% są wykorzystywane do realizacji zleceń kolorowych, głównie akcydensów i czasopism. Wydajność naświetlarki została idealnie dobrana do obecnych, jak i przyszłych potrzeb Akcydensu – Adam Cichocki rozważa zakup nowej maszyny półformatowej. System zapewnił nam spokojną pracę – podkreśla – także za sprawą znakomitej współpracy z serwisem Agfa Graphics. Większość wątpliwości, jakie mieliśmy, udało się rozwiać dzięki zdalnej diagnostyce, tudzież poprzez rozmowę telefoniczną. W przypadku, gdy była konieczna wizyta technika, odbywała się ona niemal natychmiast. Jednym słowem – nasze oczekiwania w stosunku do działu serwisu spełniły się w 100%.
Jarosław Suchodolski, regionalny kierownik sprzedaży Agfa Graphics, dodaje: Bardzo cieszymy się z kolejnej instalacji proekologicznego rozwiązania CtP, tym bardziej, iż zrealizowanego w firmie o wielopokoleniowych tradycjach drukarskich. Mamy nadzieję, że będzie on bezawaryjnie służył przez wiele lat, przyczyniając się do dalszego umacniania pozycji drukarni Akcydens zarówno na warszawskim, jak i ogólnokrajowym rynku poligraficznym.