Agfa oficjalnie zaprezentowała nowy ploter inkjetowy Jeti Tauro H3300 UHS LED

„Meet the beast” („Poznaj bestię”) – pod takim tytułem Agfa zorganizowała 9 marca br. webinarium w całości poświęcone jej najnowszemu wielkofotrmatowemu ploterowi Jeti Tauro H3300 UHS LED. Podczas spotkania online, prowadzonego przez przedstawicieli firmy z jej centrali w Mortsel, przekazano szereg informacji technicznych na temat tego nowego rozwiązania. Uwzględniały one wyposażenie urządzenia i jego kluczowe parametry, zwiększające prędkość i wydajność produkcji, stworzone z myślą o nim proekologiczne atramenty Anuvia LED (posiadające certyfikat GREENGUARD Gold) oraz sterujące całością oprogramowanie workflow Asanti. Swoimi spostrzeżeniami na temat maszyny Jeti Tauro H3300 UHS LED podzielił się także Dan Deveau – właściciel i prezes północnoamerykańskiej drukarni cyfrowej Cameron Advertising, jednego z pierwszych jej użytkowników (dla której był to zakup czwartego już systemu drukującego marki Agfa na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat). Z myślą o osobach, które nie były w stanie wziąć udziału w wydarzeniu „na żywo”, na stronie https://www.agfa.com/int/studio5d10/ dostępna jest z niego relacja (wymagana jest uprzednia rejestracja).

Jak podkreślali podczas webinarium przedstawiciele firmy Agfa, model Jeti Tauro H3300 UHS LED to odpowiedź belgijskiego producenta na oczekiwania rynku. System powstał bowiem po uważnym wsłuchaniu się w głosy zarówno obecnych jak i potencjalnych użytkowników maszyn Agfa, reprezentujących segment Sign & Display, ale też specjalizujących się w produkcji opakowań z tektury falistej. Jeti Tauro H3300 UHS LED ma być kolejnym krokiem firmy w stronę szeroko rozumianego segmentu produkcji przemysłowej. Stąd szereg nowych funkcjonalności i parametrów, wpływających na prędkość, jakość i wydajność tego rozwiązania, opatrzonego symbolem UHS (ultra high speed). W kontekście rosnącego zainteresowania drukiem cyfrowym ze strony drukarń opakowaniowych, szczególna uwaga została zwrócona na kwestię automatyzacji i wysokiej wydajności całego systemu, a także jego dostosowania do specyfiki podłoży wykorzystywanych w branży opakowań.

Automatyzacja i autonomia: z myślą o wysokonakładowej produkcji opakowań tekturowych
Producent określa Jeti Tauro H3300 UHS LED mianem „flagowego okrętu” w swoim portfolio rozwiązań bazujących na technice inkjet UV. Maszyna jest najszybszą z serii Jeti Tauro, oferując prędkość do 600 m2/h, co – przy parametrach umożliwiających pracę w cyklu całodobowym – ma pozwolić firmom wykonującym displeje czy opakowania na wykorzystanie jej pełnego potencjału. Jednak – jak podkreśla Agfa – na szczególną uwagę zasługują tu liczne opcje automatyzujące i usprawniające pracę plotera, właśnie w kontekście podłoży tekturowych. Jeti Tauro H3300 UHS LED ma pomóc firmom w dalszej ekspansji na rynek opakowań kartonowych, w tym bazujących na tekturze falistej. W tym celu – jak podkreślano podczas webinarium – właściwie połączono parametry technologiczne maszyny, dedykowane jej atramenty LED UV oraz sterujące całością oprogramowanie workflow.
Producent zaznacza, że automatyzacja Jeti Tauro H3300 UHS LED wynika w dużej mierze z zastosowanych tu systemów podawania i odbierania mediów, zarówno sztywnych jak i giętkich. W przypadku tych pierwszych maksymalny format brytu wynosi 3,3 x 2,56 m. Odnośnie materiałów giętkich, maszyna pozwala na ich zadrukowywanie z wykorzystaniem jednego bądź dwóch zwojów jednocześnie, co znacząco zwiększa wydajność produkcji w trybie „z roli na rolę”. Na uwagę – zdaniem producenta – zasługuje też system kamer kontrolnych, które sczytują znaczniki, umożliwiające właściwe pasowanie przy druku dwustronnym podłoży sztywnych. Nowy ploter Jeti Tauro H3300 UHS LED został stworzony z myślą o nawet najcięższych cyklach produkcyjnych, a o swego rodzaju autonomii jego działania decydują – poza licznymi funkcjami automatyzującymi pracę – także nowe, 20-litrowe pojemniki na atrament. Zapewniają one wielogodzinną, nieprzerwaną pracę, którą operator może nadzorować na miejscu, bądź zdalnie – za pośrednictwem modułu Asanti Production Dashoboard.
Wszystkie powyższe parametry powinny – zdaniem producenta – zwrócić uwagę drukarń opakowaniowych oraz firm z segmentu Sign & Display, które – poza produkcją typowych materiałów marketingowych (jak displeje czy systemy POS) – coraz częściej w ramach kompleksowych kampanii realizują także zamówienia na opakowania wykonane z tektury. Nie mniej istotna – co także znalazło swoje odzwierciedlenie w trakcie webinarium – jest kwestia kosztów produkcji oraz konserwacji i utrzymania całego systemu, jak też jego wpływu na środowisko naturalne.

Ekologia i bezpieczeństwo
Jeti Tauro H3300 UHS LED drukuje w 4 bądź 6 kolorach z wykorzystaniem specjalnie recepturowanych, proekologicznych atramentów Anuvia UV LED (w tym nowo wprowadzonego do oferty koloru Light Black), posiadających szereg certyfikatów środowiskowych. Znajdują się wśród nich standardy wymagane przez producentów elementów wyposażenia wnętrz oraz podłoży znajdujących zastosowanie w druku cyfrowym. Agfa podkreśla, że jej nowe atramenty uzyskały prestiżowy certyfikat GREENGUARD Gold, który potwierdza, że spełniają one najwyższe światowe standardy dotyczące emisji związków chemicznych do atmosfery. Inne normy, istotne w kontekście zastosowania produktów wykonanych z udziałem plotera Jeti Tauro H3300 UHS LED i atramentów Anuvia LED UV w pomieszczeniach zamkniętych, to m.in. BREEAM, AgBB/ABG czy A+ (dotycząca francuskiego prawodawstwa w zakresie emisji VOC). Atramenty są też zgodne z normami REACH (regulacje Unii Europejskiej w zakresie zdrowia i środowiska), TCSA (obowiązującą w USA i dotyczącą kontroli substancji toksycznych) oraz EN71-3 (gwarantującą bezpieczeństwo dla zabawek wykonanych z metalu) i RoHS2 (dotyczącą sprzętu elektrycznego i elektronicznego).

Redukcja kosztów i odpadów produkcyjnych
Receptura atramentów Anuvia LED UV, wraz z konstrukcją maszyny i zaawansowanymi funkcjami systemu workflow, ma – w ocenie producenta – nie tylko zapewniać ich proekologiczność i bezpieczeństwo dla konsumentów (korzystających z zadrukowanych w nowym ploterze materiałów), ale też umożliwić redukcję kosztów związanych z produkcją i utrzymaniem całego rozwiązania. Bazują one na opatentowanej przez firmę technologii Thin Ink Layer, która – jak zapewnia Agfa –oferuje najniższy na rynku poziom zużycia atramentów, uzyskany dzięki właściwemu połączeniu struktury pigmentów wykorzystanych w ich produkcji, elementów samego plotera oraz „inteligentnym” algorytmom oprogramowania Asanti.
Temu ostatniemu poświęcono sporo miejsca podczas webinarium anonsującego wprowadzenie Jeti Tauro H3300 UHS LED na rynek. Asanti to swego rodzaju centrum dowodzenia produkcją wielkoformatowego druku cyfrowego. W najnowszej jego wersji, sterującej m.in. pracą nowego plotera, znalazł się szereg udoskonalonych funkcji, które decydują o jakości, ale też wydajności całego procesu produkcyjnego. Wśród nich producent wymienia m.in. panel sterowania – Asanti Production Dashboard czy spersonalizowane szablony produkcyjne – Calibrated Print Modes, odpowiedzialne za kontrolę poszczególnych typów podłoży i umożliwiające automatyczne, zoptymalizowane pod każdym względem layouty na arkuszach. Mogą one uwzględniać różne zlecenia wykonywane na tym samym podłożu.

Rosnąca baza użytkowników modelu Tauro w Polsce
Gościem specjalnym webinarium był Dan Deveau – właściciel i prezes północnoamerykańskiej drukarni cyfrowej Cameron Advertising. Współpracuje ona z firmą Agfa od około 20 lat, a zakupiony właśnie ploter Jeti Tauro H3300 UHS LED to czwarte już rozwiązanie belgijskiego producenta zakontraktowane przez to przedsiębiorstwo. Inwestycja ma w jeszcze większym stopniu zwiększyć automatyzację, jakość i wydajność realizowanej tu produkcji wielkoformatowej. „Również w Polsce mamy przykłady klientów, którzy rozwijają się wraz z nami, inwestując w plotery marki Agfa, w tym kolejne generacje maszyn Jeti Tauro. Trudny, miniony rok przyniósł nam też następne ich wdrożenia u zupełnie nowych klientów, m.in. z segmentu przemysłowego. Mamy nadzieję, że pojawienie się modelu Jeti Tauro H3300 UHS LED będzie interesującą informacją dla firm z Polski i że jeszcze w tym roku znajdzie on swoich pierwszych użytkowników w naszym kraju” – podsumowuje webinarium Adriana Piotrowska-Ineksiak, regionalny szef sprzedaży w dziale inkjetowym Agfa w Polsce.