Bydgoska drukarnia Media Magazines Sp. z o.o. to jeden z najważniejszych w regionie Polski północno-zachodniej zakładów poligraficznych, specjalizujących się w produkcji magazynów, gazetek reklamowych i ulotek wykonywanych w technice heatsetowej. Od kilkunastu tygodni firma, konsekwentnie unowocześniana od czasu przejęcia jej przez małżeństwo Elżbietę i Jerzego Gapińskich, jest użytkownikiem pełnoformatowego systemu CtP, opartego na naświetlarce termicznej Agfa :Avalon N8-22E. Kontrakt na dostawę rozwiązania i wykorzystywanych w nim płyt termoczułych Agfa :P970, został wspólnie sfinalizowany przez Agfa Graphics i jej autoryzowanego dystrybutora w regionie kujawsko-pomorskim – firmę Drukservice.
Media Magazines Sp. z o.o. to firma należąca do małżeństwa Elżbiety i Jerzego Gapińskich, którzy w 2006 roku przejęli z rąk koncernu Mecom drukarnię wyposażoną m.in. w trzy zwojowe maszyny heatsetowe. Wkrótce wdrożono tu plan restrukturyzacyjny, zakładający m.in. optymalizację produkcji oraz unowocześnienie parku sprzętowego. Dziś zatrudnienie w drukarni oscyluje wokół 70 osób pracujących na trzy zmiany przez siedem dni w tygodniu. W ostatnich miesiącach zaś firma podjęła dwie ważne decyzje inwestycyjne: o zakupie nowoczesnej linii zbierająco-szyjącej Müller Martini oraz – pod koniec 2010 roku – wdrożeniu własnego rozwiązania do wykonywania form drukowych w technologii cyfrowej.
Mówi Jerzy Gapiński, wiceprezes ds. inwestycji w firmie Media Magazines: Po uporządkowaniu spraw związanych z parkiem maszynowym i doposażeniu introligatorni przyszedł czas na unowocześnienie części prepress. Dotychczas w naszej drukarni funkcjonowała tradycyjna przygotowalnia, jednak już od dłuższego czasu do bieżącej produkcji stosowaliśmy płyty cyfrowe, naświetlane w pobliskiej firmie świadczącej tego rodzaju usługi. Ponieważ posiada ona sprzęt Agfa Graphics, poznaliśmy technologię i jakość tego dostawcy bardzo dobrze, co było jednym z argumentów przemawiających za wyborem jego rozwiązania. Ze współpracy z naświetlarnią byliśmy zadowoleni, jednak z czasem okazało się, że nasze rosnące potrzeby wykraczają poza możliwości organizacyjne i czasowe naszego podwykonawcy. Wraz z poprawą sytuacji rynkowej zaczęliśmy odnotowywać znaczący wzrost liczby zleceń, choć o niższych nakładach. To wymusiło produkcję na trzy zmiany przez wszystkie dni tygodnia i konieczność dostępu do form drukowych natychmiast, bez czekania przez kilka godzin jak to się wcześniej zdarzało. Co równie istotne, w związku z większą liczbą naświetlanych usługowo płyt wzrosły też nasze koszty produkcji. Stąd decyzja o zakupie systemu CtP i jego wdrożenie pod koniec listopada ubiegłego roku.
Dostarczone przez Agfa Graphics rozwiązanie składa się z pełnoformatowej naświetlarki termicznej :Avalon N-8-22E z półautomatycznym systemem podawania płyt, połączonej z nią w trybie inline wywoływarki :Elantrix 125Sx oraz urządzenia do odbierania gotowych form drukowych :Elantrix Stacker 125Sx. Całość, uzupełniona o dwa proofery (impozycyjny HP DesignJet 510 i kontraktowy Epson 4880) i spektrofotometr X-Rite Eye-One Pro, jest sterowana systemem workflow :Apogee Control 6.0, wyposażonym m.in. w funkcje In Render Trapping (automatycznego zalewkowania w RIPie), Raster Preview (wysokiej rozdzielczości podglądu rastrowego), Hardcopy Proofing (modułu do proofingu) i oferującym dwa rodzaje rastra – pakiet konwencjonalnych rastrów Agfa Balanced Screening i raster specjalny :Sublima. Wkrótce zostanie on zaktualizowany do najnowszej wersji 7.0, której dostawy Agfa Graphics rozpoczęła na początku tego roku. Będziemy jednym z pierwszych polskich użytkowników systemu :Apogee 7.0 – podkreśla Magdalena Rossa, kierująca działem prepress w drukarni Media Magazines – i już dziś cieszymy się z rychłej możliwości skorzystania z wielu funkcji, jakie on oferuje. W jeszcze większym stopniu ułatwią nam one pracę i pozwolą na sprawniejszą obsługę klientów.
Wysokiej jakości technologia i płyty Agfa Graphics były ważnymi argumentami przy wyborze dostawcy – kontynuuje Jerzy Gapiński – jednak najważniejsza okazała się elastyczność tej firmy w negocjacjach i zaproponowany nam sposób finansowania całej inwestycji. Istotna była również wieloletnia współpraca z firmą Drukservice, autoryzowanym dystrybutorem Agfa Graphics w naszym regionie, który dba o dostawy materiałów eksploatacyjnych (płyt i chemii) i koordynuje całą współpracę. Dziś, po kilku tygodniach działania systemu, możemy śmiało stwierdzić, że dokonaliśmy właściwego wyboru.
System pracuje tu od listopada, a wykonywane w nim formy drukowe są obecnie wykorzystywane w jednej z dwóch maszyn heatsetowych – M-600. Kierownictwo drukarni zakłada, że do końca marca 100% produkcji realizowanej przez Media Magazines będzie odbywać się z zastosowaniem płyt Agfa Graphics. Gros naszej produkcji stanowią różnego rodzaju gazetki reklamowe drukowane dla sieci handlowych, supermarketów itd. – mówi Jerzy Gapiński. – Wykonujemy też coraz więcej magazynów, także dla klientów z zagranicy. W jednym i drugim przypadku obserwujemy regionalizację i zwiększenie mutacji wydań, co przekłada się na konieczność wykonywania większej liczby form drukowych. Dlatego już dziś zwrot z inwestycji we własny system CtP jest na satysfakcjonującym poziomie, a będzie on jeszcze wyższy, gdy formy w nim wykonywane będą wykorzystywane także w drugiej maszynie heatsetowej oraz w planowanej na koniec tego roku maszynie arkuszowej. Podsumowując mogę stwierdzić: dzięki inwestycji we własne rozwiązanie CtP mogliśmy zaproponować naszym klientom tańszą i bardziej sprawną obsługę, a także zacząć pozyskiwać nowych zleceniodawców. Mamy nadzieję, że system Agfa Graphics będzie nam niezawodnie służył przez wiele lat.
Bardzo się cieszymy, że mogliśmy aktywnie uczestniczyć w finalizacji kontraktu na zakup systemu CtP do drukarni Media Magazines, którą znamy i z którą współpracujemy od wielu lat – dodaje Paweł Racław, wiceprezes Drukservice. – Jesteśmy przekonani, że dzięki wspólnym staraniom firmy Drukservice (od ponad 20 lat obsługującej drukarnie z regionu Kujaw i Pomorza) oraz Agfa Graphics zapewnimy drukarni państwa Gapińskich profesjonalną obsługę na najwyższym poziomie.
Jarosław Suchodolski, regionalny szef sprzedaży Agfa Graphics, podsumowuje: Inwestycja zrealizowana przez Media Magazines, jak też liczne dostawy systemów CtP do drukarń z innych regionów Polski jest kolejnym pozytywnym sygnałem płynącym polskiego rynku poligraficznego.