Nowe rozwiązania Agfa Graphics dla branży wydawniczej z targów World Publishing Expo 2014

Agfa Graphics, jako jeden z czołowych graczy na światowym rynku produkcji gazetowej, tradycyjnie miała swoje stoisko na zakończonych niedawno targach World Publishing Expo 2014 w Amsterdamie. Firma promowała na nich swoje szerokie portfolio produktów dedykowanych na rynek wydawniczy. W jego skład wchodzą rozwiązania produkcyjne (workflow, płyty, naświetlarki CtP), jak też znajdujące coraz powszechniejsze zastosowanie aplikacje do publikowania mobilnego, które mogą być użytkowane na dowolnym urządzeniu przenośnym: laptopie, tablecie czy smartfonie. Ze szczegółami oferty Agfa Graphics przygotowanej z myślą o World Publishing Expo dziennikarze branżowi mieli okazję zapoznać się podczas zorganizowanej w drugim dniu targów konferencji prasowej.

Reinhilde Alaert zaprezentowała nowości Agfa Graphics w obszarze produkcji gazetowej, m.in. rewolucyjne zdaniem firmy rozwiązanie Attiro

Reinhilde Alaert zaprezentowała nowości Agfa Graphics w obszarze produkcji gazetowej, m.in. rewolucyjne zdaniem firmy rozwiązanie Attiro

Obserwując trendy rynkowe i bacznie przyglądając się stale ewoluującej branży wydawniczej, Agfa Graphics już kilka lat temu wprowadziła do swojej oferty rozwiązania, umożliwiające tworzenie publikacji na różne platformy sprzętowe. Obecnie jej strategia dla rynku wydawniczego opiera się na dwóch segmentach: rozwiązaniach z zakresu publikowania mobilnego oraz rozwiązaniach produkcyjnych o typowo poligraficznych korzeniach.
O podłożu działań podejmowanych przez firmę mówiła podczas konferencji Reinhilde Alaert, kierująca działem rozwiązań gazetowych Agfa Graphics, prezentując szereg danych rynkowych, obrazujących zachodzące na nim zmiany i sygnalizujących dalsze przekształcenia. Przytoczyła przy tym wiele informacji, m.in. na temat globalnych przychodów ze sprzedaży gazet (wynoszą one 163 mld euro), poziomu czytelnictwa gazet drukowanych (czyta je niemal połowa dorosłych mieszkańców naszego globu) oraz wydań internetowych (po te z kolei sięga niemal co drugi użytkownik Internetu), wielkości dziennych nakładów gazet (tu wciąż odnotowywany jest wzrost w Azji, Ameryce Łacińskiej, na Środkowym Wschodzie oraz w Afryce), źródeł pozyskiwania informacji (rosnące znaczenie newsów pozyskiwanych cyfrowo, z udziałami zbliżonymi do newsów telewizyjnych), a także czasu poświęcanego na ich przeglądanie. „Na bazie tych danych można stwierdzić, że czytelnicy konsumują informację na różne sposoby, o różnych porach dnia i za pośrednictwem różnych środków przekazu i kanałów dotarcia. Wyzwaniem dla wydawców jest znalezienie odpowiedzi na nowe zachowania i zwyczaje czytelników” – mówiła Reinhilde Alaert.
Następnie przedstawiła pokrótce ofertę Agfa Graphics, która ma być odpowiedzią firmy – jako jednego z liderów na rynku gazetowym – na powyższe wyzwania. „Naszą strategię określiliśmy mianem M&P, gdzie M oznacza skrót od aplikacji mobilnych, zaś P – od systemów produkcyjnych. Targi World Publishing Expo to znakomite miejsce, by pokazać nasze najnowsze osiągnięcia technologiczne skierowane do odbiorców z obu tych segmentów” – dodała.

Nowe rozwiązania produkcyjne

Pierwszym z nowych rozwiązań produkcyjnych, jakie Agfa Graphics oficjalnie wprowadziła do oferty podczas World Publishing Expo 2014, była wysokowydajna naświetlarka Advantage N TR HS, umożliwiająca produkcję do 350 form drukowych na godzinę. Wyposażona w nowy silnik naświetlający, bazuje na sprawdzonej technologii fotopolimerowej, pozwalając na stosowanie zarówno płyt konwencjonalnych N94-V, jak też bezchemicznych N94-VCF. Jak poinformowano podczas konferencji, z tych drugich korzysta już 70% użytkowników gazetowych rozwiązań CtP marki Agfa Graphics.
Właśnie z myślą o wysokowydajnej, proekologicznej produkcji form drukowych Agfa Graphics stworzyła Attiro – przełomowe jej zdaniem rozwiązanie, pozwalające na obróbkę płyt bezchemicznych. Jest to wzbogacona, „kaskadowa” wersja urządzenia czyszcząco-gumującego (COU), wyposażona w trzy osobne stacje (dozujące specjalny roztwór) oraz moduł suszący. Po wstępnym wygrzaniu płyty z jej powierzchni – sukcesywnie w każdej stacji – usuwane są elementy niedrukujące. Następnie nanoszony jest na nią specjalny roztwór gumujący, a forma jest gotowa do założenia na maszynę. Reinhilde Alaert wymieniła kluczowe korzyści, wynikające z zastosowania Attiro: dwa razy dłuższa żywotność kąpieli, zredukowana o 50% częstotliwość konserwacji i czyszczenia urządzenia, redukcja zużycia roztworu gumującego o 75% oraz ilości generowanych odpadów o 17%.
Przez ostatnie miesiące system Attiro był testowany przez kilku europejskich partnerów technologicznych Agfa Graphics. Obecny na konferencji przedstawiciel jednego z nich – Eric Ellyn z belgijskiej drukarni Coldset Printing Partners – wyrażał się o tym nowym rozwiązaniu w samych superlatywach: „Od dłuższego czasu stawiamy na technologię bezchemiczną i instalacja Attiro była kolejnym, naturalnym krokiem tej strategii. Wpisała się bowiem doskonale w cały eko-projekt, jaki realizujemy. Po kilku miesiącach eksploatacji możemy jedynie potwierdzić wszystkie wymienione tu jej zalety: niższą ilość odpadów, mniej czasu poświęcanego na obsługę i konserwację, wydłużony cykl pracy i szeroko rozumianą przyjazność dla środowiska”. Eric Ellyn szczegółowo omówił doświadczenia swojej firmy z zastosowania Attiro podczas odbywającej się w czasie targów sesji konferencyjnej „Power of Print”.

Poza urządzeniami i materiałami eksploatacyjnymi, Agfa Graphics od lat dostarcza na rynek także zaawansowane rozwiązania software’owe , pozwalające na sterowanie produkcją gazetową w dziale prepress. Tu jej flagowym okrętem pozostaje Arkitex Production, którego najnowszą wersję omówił Andy Grant – szef działu oprogramowania. Podkreślił przy tym, że w ubiegłym roku system Arkitex obchodził 10. rocznicę wprowadzenia na rynek. Wymienił też jego główne funkcje: skalowalność, zastosowanie jednego interfejsu HTML dla całego systemu (co oznacza wsparcie dla różnych urządzeń wyjściowych, także mobilnych), łatwiejsze zarządzanie produkcją oraz prostsze planowanie i impozycję.
Zainteresowani mogli wziąć udział w dedykowanych prezentacjach Arkitex Production, odbywających się na stoisku Agfa Graphics przez cały okres trwania targów.

Rozwiązania mobilne

Andy Grant przedstawił najnowsze propozycje Agfa Graphics w zakresie oprogramowania dla wydawnictw i drukarń prasowych

Andy Grant przedstawił najnowsze propozycje Agfa Graphics w zakresie oprogramowania dla wydawnictw i drukarń prasowych

Jednym z elementów środowiska Arkitex od kilku lat jest Arkitex Eversify – bazujące na technologii cloud computing rozwiązanie, pozwalające na tworzenie publikacji z myślą o różnych urządzeniach, przede wszystkim przenośnych, takich jak laptopy, tablety czy smartfony. W wersji 4.0, jaka zadebiutowała na World Publishing Expo 2014, wprowadzone zostały kolejne udoskonalenia i innowacje.
„Jedną z najważniejszych jest usprawniona funkcja wirtualnego kiosku – mówił Andy Grant. – Pozwala ona wydawcom na promowanie dodatkowych produktów w ramach jednej ekspozycji, zapewnia czytelnikom dostęp do treści w standardowej formie interaktywnej oraz wzbogaconej typu EDC (Enriched Digital Content), jest też kompatybilna z różnymi projektami i konfiguracjami kiosków, tworzonymi przez wydawców”.
Andy Grant zwrócił również uwagę na inną ważną funkcję Arkitex Eversify 4.0 – dostęp do treści z poziomu komputera stacjonarnego, pracującego na biurku. To rozszerzyło elastyczność całego rozwiązania, do tej pory dedykowanego dla urządzeń mobilnych. „Co więcej, Eversify z łatwością integruje się z istniejącą stroną internetową wydawnictwa, możliwy jest także dostęp – z poziomu kiosku – do wcześniej publikowanych treści” – mówił Andy Grant. Wskazywał też na inne nowości w rym rozwiązaniu: identyfikację czytelników (pozwalającą na tworzenie indywidualnych treści, dostosowanych do ich potrzeb), wbudowane aplikacje, umożliwiające subskrypcję okresową lub jednorazowy zakup danego tytułu oraz moduł analizujący zachowania czytelników. „W przypadku tego ostatniego nie mówimy o zwykłej analizie sieciowej – podkreślał Andy Grant. – Dzięki niemu wydawca pozyskuje o wiele więcej informacji na temat czasu poświęconego przez odbiorcę na lekturę danego artykułu, urządzeń z jakich korzystają czytelnicy czy też najbardziej popularnych publikacji w danym tytule. Podobna analiza może dotyczyć reklam, także tych interaktywnych. Eversify rejestruje ile razy reklama wyświetliła się w ramach danego wydania, jak długo była oglądana i ile kliknięć w nią odnotowano. To są informacje kluczowe dla reklamodawcy ale też wydawcy” – mówił Andy Grant.
O praktycznych zaletach zastosowania Arkitex Eversify mówił podczas kończącej konferencją prasową prezentacji Christoph Pepper – redaktor naczelny niemieckiego dziennika Mindener Tageblatt. Tytuł ten od dłuższego czasu ukazuje się w kilku wersjach: drukowanej, elektronicznej (WWW) oraz mobilnej. Chcąc w jeszcze większym stopniu zautomatyzować tworzenie treści na każdą z tych platform, wydawca zdecydował się na wdrożenie rozwiązania Agfa Graphics. Jak zapewniał Christoph Pepper, korzyści z tej implementacji są niepodważalne. Przedstawił też schemat działania całego systemu, jego najważniejsze funkcje i ich praktyczne zastosowanie przy codziennym przygotowaniu kolejnych wydań.