Przekroczone założenia budżetowe, znaczące udziały w rodzimym rynku płyt CtP oraz wielkoformatowych systemów inkjetowych UV, liczne premiery w portfolio firmy, przeprowadzka do nowej siedziby związana z uruchomieniem w Warszawie europejskiego centrum obsługi klienta, a także aktywny udział w wielu imprezach branżowych w kraju i za granicą – świadczą o tym, że miniony rok był dla polskiego oddziału Agfa Graphics bardzo udany i obfitujący w ważne wydarzenia.
Nowa siedziba i europejskie centrum obsługi klienta
„Minione dwanaście miesięcy przyniosło nam wiele satysfakcji z uzyskanych osiągnięć – potwierdza Michał Śliz, dyrektor zarządzający polskiego oddziału Agfa Graphics. – Dotyczy to zarówno wyników sprzedaży na obu strategicznych dla nas rynkach – cyfrowego prepressu i przemysłowego druku inkjetowego – jak też wydarzeń stymulujących nasz rozwój. Jednym z nich był wybór Warszawy jako miejsca, gdzie powstaje europejskie centrum obsługi klienta Agfa Graphics. Docelowo będzie ono zatrudniać 60-70 osób, a cały proces związany z jego stworzeniem zakończy się w 2. połowie 2015 roku. Fakt, że ESSC (European Shared Service Center) znajduje się w Polsce jest dla nas ważny z wielu względów, także w kontekście postrzegania naszego rynku i tutejszego oddziału. Z dużą satysfakcją możemy stwierdzić, że przeniesienie obsługi klientów z różnych krajów Europy do Warszawy w żaden sposób nie obniżyło jej jakości czy sprawności”.
W związku z powstaniem ESSC polski oddział Agfa Graphics przeniósł się pod koniec ub.r. do nowej, przestronnej siedziby, zlokalizowanej przy ul. Jutrzenki 137A w Warszawie.
Przekroczone założenia budżetowe
Rok 2014 okazał się bardzo dobry w kontekście wyników polskiego oddziału Agfa Graphics. Jego przychody w porównaniu z ub.r. wzrosły o 10%, na co wpłynęły zarówno liczne instalacje wielkoformatowych systemów drukujących z serii Anapurna i Jeti, jak też wyższy niż w 2013 r. wolumen sprzedaży płyt offsetowych. „Nasze założenia w tym zakresie przekroczyliśmy już w listopadzie i cieszymy się, że utrzymaliśmy, a nawet wzmocniliśmy naszą pozycję na rynku płyt CtP. Na uwagę zasługuje również wdrożenie wielkoformatowego systemu CtP, który w jednej z drukarń zastąpił konkurencyjne rozwiązanie. Budżet został zrealizowany z nawiązką także w obszarze ploterów UV. Rok 2014 przyniósł kilkanaście zrealizowanych wdrożeń urządzeń z serii Anapurna i Jeti. Co istotne, część z nich trafiło do klientów, którzy decydowali się na kolejne urządzenie produkcji Agfa Graphics. To dla nas powód do olbrzymiej satysfakcji, gdyż świadczy o wysokim zaufaniu zarówno do samych maszyn, jak też do nas jako ich dostawcy” – mówi Michał Śliz.
Liczne premiery rynkowe
Mijający rok obfitował w wiele premierowych rozwiązań, których odbiorcami byli także polscy użytkownicy Agfa Graphics. W obszarze oprogramowania na rynku pojawiła się kolejna wersja pakietu Apogee Suite 9.0, której „sercem” jest system workflow Apogee Prepress. Inna ważna nowość software’owa to portal Apogee StoreFront 2.1, pozwalający na aktywną współpracę drukarni z jej klientami. Z myślą o odbiorcach z rynku wydawniczego Agfa Graphics wprowadziła nową wersję aplikacji Eversify 4.0, umożliwiającą tworzenie publikacji z myślą o różnych urządzeniach mobilnych, a od niedawna – także stacjonarnych.
Pod koniec roku w ofercie firmy pojawiła się kolejna proekologiczna, termoczuła płyta offsetowa – Azura TE. Jest to płyta typu Direct-on-Press, której obróbka odbywa się w maszynie drukującej.
Z myślą o firmach z segmentu gazetowego i wydawniczego Agfa Graphics wprowadziła do sprzedaży wysokowydajną naświetlarkę Advantage N TR HS o wydajności 350 płyt/h oraz urządzenie czyszcząco-gumujące Attiro, pozwalające na obróbkę płyt bezchemicznych przy znaczącym zredukowaniu: częstotliwości konserwacji urządzenia, używanego roztworu oraz ilości generowanych odpadów.
Portfolio Agfa Graphics w obszarze wielkoformatowych systemów CtP, dedykowanych na rynek wysokonakładowych drukarń pracujących w formacie B0, wzbogaciło się w minionym roku o model Avalon N16-80XT.
Rok 2014 przyniósł też firmie Agfa Graphics szereg premierowych rozwiązań w zakresie przemysłowego drukowania inkjetowego. Poza kolejną wersją oprogramowania workflow Asanti 2.0, wprowadziła ona do sprzedaży kilka nowych ploterów, bazujących na technice inkjet UV. Z myślą o firmach realizujących wysokie nakłady i oczekujących maksymalnej wydajności w ofercie Agfa Graphics pojawiły się plotery Jeti Titan S (speed) i HS (high speed), wyposażone w funkcję nanoszenia primera w trybie inline. Z kolei rodzina urządzeń Anapurna wzbogaciła się w minionym roku o modele Anapurna M2050i (oferujący prędkość wyższą o 75% w porównaniu ze swoim poprzednikiem) i Anapurna M3200i RTR (udoskonalony ploter rolowy o wydajności 123 m2/h).
Wydarzenia i nagrody branżowe
W minionym roku Agfa Graphics po raz pierwszy wzięła udział w targach RemaDays Warsaw, które w coraz większym stopniu gromadzą wystawców i gości z branży poligraficznej. Była też aktywna w wydarzeniach o charakterze konferencyjnym, m.in. kolejnej Akademii Zarządzania Barwą. Z myślą o polskich użytkownikach systemów Apogee i Asanti w Warszawie odbyła się jubileuszowa 15. konferencja im poświęcona. Przedstawiciele polskiego oddziału Agfa Graphics byli także obecni na zagranicznych imprezach branżowych, odwiedzanych przez klientów firmy. Jedną z nich były targi Fespa Digital w Monachium, gdzie firma zaprezentowała kilka premierowych rozwiązań z obszaru przemysłowego inkjetu UV.
Nie zabrakło jej też na innych znaczących wydarzeniach branżowych: pierwszej edycji targów InPrint w Hanowerze (poświęconych szeroko rozumianemu drukowaniu przemysłowemu), World Publishing Expo w Amsterdamie (targach skierowanych do branży wydawniczej i gazetowej), czy też wystawie SGIA w Las Vegas (dedykowanej rozwiązaniom z obszaru sitodruku i druku cyfrowego). Podczas tej ostatniej ploter Jeti Titan HS uzyskał tytuł „Produktu roku 2014”. W ostatnich dwunastu miesiącach prestiżowe wyróżnienia przyznawano także innym rozwiązaniom Agfa Graphics. Stworzone przez firmę atramenty o niskim poziomie migracji (LM) zdobyły główną nagrodę w konkursie „essenscia Innovation Award 2014”. Podczas wspomnianych targów Fespa Digital aż trzy produkty Agfa Graphics wyróżniono dorocznymi nagrodami EDP: Jeti Titan HS (uznany za najlepszy ploter hybrydowy w cenie powyżej 200 tys. euro), Altamira Pack LM (najlepszy proekologiczny atrament) oraz Asanti (najlepszy system workflow).
Warto również odnotować dwie nagrody Golden Ink, amerykańskiego magazynu Printing Impressions, przyznane specjalnej „wideokarcie” promującej obchodzącą w minionym roku 10-lecie istnienia płytę Azura oraz ekskluzywnemu kalendarzowi VIP, jaki firma dorocznie przygotowuje z myślą o swoich klientach i partnerach biznesowych.
Plany na rok 2015
„Nasze założenia na nowy rok to przede wszystkim dalsza, aktywna sprzedaż na obu strategicznych rynkach oraz kontynuacja działań związanych z rozbudową ESSC. Dotyczy to zarówno dalszej rekrutacji osób w nim pracujących, jak też przejmowanie kolejnych krajów w zakresie obsługi klientów” – mówi Michał Śliz.
W realizacji planów sprzedażowych ma pomóc m.in. obecność na różnych imprezach branżowych. Poza kolejną edycją Ogólnopolskiej Konferencji Użytkowników Systemów Apogee i Asanti, firma zapowiada stoisko na targach RemaDays Warsaw 2015, jak też aktywny udział w wielu innych wydarzeniach o charakterze wystawienniczym i konferencyjnym.